Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Bachelor's theses

Recent Submissions

  • Isoranta, Wilma (2025)
    Denna kandidatavhandling handlar om stigberoende i pensionsreformen 2005. Det gjordes stora förändringar på en gång för att hålla systemet hållbart och flexibel pensionering mellan 63–68 år gav flera valmöjligheter. Bonustillväxten som var 4,5 % för arbetare över 63 år användes som incitament för att fortsätta i jobb. Samtidigt stängdes det rutter för tidig pensionering. Det var tanken att föråldrade skulle fortsätta i arbete 2–3 år längre. Reformen hade ändå mycket mildrade effekt på pensionering än planerat. 63 års ålder blev den nya normalen för pensionering och pensionering vid 65 hade förlorat sin betydelse inom tio år. Jag argumenterar här att det beror på stigberoende. Pensionsreformen fyller upp Piersons (2000) alla fyra kriterier för stigberoende. För det första är det olönsamt att arbetstagare tenderar att gå i pension vid 63 års ålder men tidig pensionering har blivit valt i tidig fas som typiskt sätt att agera. För det andra finns det en viss slumpmässighet i vilken ålder som blev den nya normalen. För det tredje följde processen inget statistiskt mönster och för det fjärde har systemet en inre logik som gör att det är nästan omöjligt att bryta sig bor från stigen. Tidig pensionering har blivit ett självbefästande mönster genom positiv respons. Normativa koder styr att man måste ha någon kanal öppen för tidig pensionering och man tror att det är bra att ge valmöjligheter och styra med incitament även om det skulle vara mer effektivt att styra genom åldersgränser. Det finns även institutionell avlagring i hurdana vägar det finns för tidig pensionering. För att alla dessa kriterier ska fyllas är det tydligt att det finns någon stigberoende i pensionsreformen år 2005.
  • Huovinen, Fanni (2025)
    Monikulttuurisuudesta on tehty jo erilaisia tutkimuksia, mutta tutkimuksia, jossa olisi tutkittu katsomusta ja katsomuskasvatusta lasten vapaan leikin näkökulmasta esiopetuksessa on hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten katsomuskasvatus ja perheen katsomuksien vaikutteet näkyvät lasten kokonaisvaltaisen vapaan leikin muodossa. Tutkimuksessa nostetaan esille aiheita, jotka vaikuttavat lasten katsomukseen, moraaliin ja siihen, miten lapsi maailman näkee. Tämä tutkimus analysoi ja tulkitsee sitä, miten katsomus näkyy esiopetusikäisten lasten vapaassa leikissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lasten katsomukset ilmenevät lasten vapaassa leikissä, sekä ymmärtää, kuinka henkilökohtaiset näkemykset voivat vaikuttaa lasten leikkitoimintaan ja vuorovaikutukseen.  Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu kuvallisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto muodostui kahdeksasta vertaisarvioidusta julkaisusta. Aineiston valinnassa kiinnitettiin huomiota sen sisältöön, luotettavuuteen ja ajankohtaisuuteen. Aineistojen valinnassa pyrin siihen, että ne ovat sisällöllisesti läheisesti tutkimusaiheeseen liittyviä ja kokonaisuutena mahdollisimman kattavia, jotta tutkimus olisi ajankohtainen ja monipuolinen. Aineisto rajautui vuosille 2017–2023. Tarkastelin lähteitä kriittisesti ja rajasin niitä tutkimuksen mukaisesti. Analysointitapana toimi sisällönanalyysi, joka on keskittynyt aineistojen teemoihin, aiheisiin ja sisältöihin.  Tässä tutkimuksessa nousi esille leikin merkitys lasten katsomuksellisen ja moraalisen pohdinnan kehittymiselle. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että leikki, katsomuskasvatus ja perheiden vaikutus ovat keskeisiä tekijöitä lasten kehityksessä ja katsomuksellisen identiteetin muodostumisessa. Nämä tekijät heijastuvat myös katsomuksen näkyvyyteen vapaissa leikkitilanteissa. Leikki tarjoaa tilan, jossa lapset voivat tuoda esiin katsomuksellisia ja moraalisia pohdintojaan, tutkia arvoja ja sukupuolirooleja sekä rakentaa omaa katsomuksellista identiteettiään.
  • Sibakow, Pinja (2025)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tyttöjen autismia kuvataan lasten kuvakirjoissa. Tyttöjen autismista puhuminen ja sen tutkimus ovat lisääntyneet viime vuosina. Tietoisuuden lisääminen ja aiempaa paremmat tutkimukset ovat lisänneet diagnoosien määrää. Diagnooseja pystytään tytöille tekemään entistä varhaisemmin, mutta joidenkin kohdalla kuitenkin vasta aikuisena. Tyttöjen autismin tunnistaminen on tutkimuksista huolimatta vielä alkutekijöissä. Liian monet tytöt saavat autisminkirjon diagnoosin liian myöhään, eikä tarvittavaa tukea saada varhaislapsuudessa. Diagnoosien määrän kasvun myötä autisminkirjon lapset ovat ja tulevat aina olemaan osana varhaiskasvatuksen arkea. Lasten kuvakirjat toimivat monipuolisena pedagogisena työvälineenä varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Kuvakirjojen avulla lapset pääsevät sukeltamaan erilaisten tarinoiden pariin. Kuvakirjoista lapset oppivat asenteista ja maailmankuvasta, sekä ymmärtävät erilaisuutta. Lisäksi lapset saavat tietoa ja oppivat puhumaan vaikeistakin aiheista. Tyttöjen autismia käsitteleviä suomenkielisiä kuvakirjoja on ilmestynyt vasta viimeisen muutaman vuoden aikana. Tähän tutkimukseen löysin vain kolme suomenkielistä tyttöjen autismia käsittelevää kirjaa. Kaksi kirjoista on käännöskirjoja ja vain yksi on alkuperältään suomalainen. Valitsemani kirjat ovat julkaistu vuosien 2019–2022 aikana. Tutkielman lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsin aineiston keväällä 2025 Vantaalta kirjastosta. Tutkin aineistoa sisällönanalyysin menetelmillä. Perehdyin kolmeen kuvakirjaan ja tutkin miten niiden kuvissa ja teksteissä kuvataan tyttöjen autismille tyypillisiä erityispiirteitä. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin useita tyttöjen autismiin viittaavia piirteitä. Kirjoissa käsiteltiin aihetta laajasti ja monipuolisesti monesta näkökulmasta. Kirjat antavat realistisen näkemyksen tyttöjen autismista, mutta vain hyvin voimakkaasti näkyvästä eikä lievästi näkyvästä autismista.
  • Petriläinen, Samuli (2025)
    Tutkielman tavoitteena oli tarkastella dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä varhaiskasvatuksessa erityisesti lapsen oppimisen ja kehityksen näkökulmasta. Tutkimusongelmat liittyivät siihen, millä tavoin opettaja voi mahdollistaa dialogisen vuorovaikutuksen ja miten dialogisuus ilmenee varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkielmassa tarkastellaan dialogisuuden pedagogista merkitystä sekä opettajan roolia sen mahdollistajana. Dialogisuuden käsite määriteltiin Buberin, Freiren ja Värrin, teorioiden pohjalta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että dialogilla näyttäisi olevan keskeinen merkitys lapsen ajattelun, kielellisten taitojen ja tunneosaamisen kehittymisessä. Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että tietoinen ja reflektiivinen opettajuus mahdollistaa aidon dialogisuuden. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon valittiin kymmenen vuosina 2015–2025 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joista suurin osa oli englanninkielisiä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa aineistoa tarkasteltiin aiempien teorioiden valossa, mutta analyysin edetessä nousi esiin myös uusia näkökulmia. Tutkimuksista etsittiin vastauksia asetettuihin tutkimuskysymyksiin, ja aineistosta nousi esiin viisi toistuvaa pääteemaa, joiden pohjalta tulokset esitettiin. Tuloksissa korostui dialogin keskeinen merkitys lapsen oppimiselle ja kasvulle, opettajan rooli dialogisuuden mahdollistajana sekä vuorovaikutuksen erilaiset muodot. Lisäksi aineistosta nousivat esiin oppimisympäristöön ja henkilöstön koulutukseen liittyvät tekijät, jotka vaikuttavat dialogisuuden toteutumiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialogisuus varhaiskasvatuksessa ei ole vain menetelmä, vaan kokonaisvaltainen ajattelutapa ja toimintakulttuuri, joka vaatii opettajalta tietoista ja reflektiivistä otetta, sekä riittäviä rakenteellisia edellytyksiä toteutuakseen käytännössä.