Browsing by Subject "arvonlisävero"
Now showing items 1-5 of 5
-
(2024)Digitalisaation myötä maailmaan on syntynyt digitaalisia palveluita, joiden myötä on syntynyt täysin uusia toimintamalleja. Alustataloutta onkin luonnehdittu digitaalisen talouden esiinmarssiksi, ja se on luonut EU:ssa uusia haasteita EU:n yhteiselle arvonlisäverojärjestelmälle, jonka yli 30 vuotta sitten laaditut arvonlisäverosäännökset eivät ole pysyneet digitalisaation kehittymisessä mukana. Alustojen toiminnasta erikoista tekee se, että alustan kautta tapahtuviin myynteihin osallistuu vähintään kolme osapuolta ja usein alustojen kautta toimivat palveluntarjoajat ovat yksityishenkilöitä, eli ei-verovelvollisia henkilöitä. Alustojen myötä syntyneiden uusien liiketoimintamallien ja EU:n yli 30 vuotta vanhojen arvonlisäverosäännösten yhteisvaikutus on johtanut siihen, että EU-jäsenvaltioilla on toisistaan poikkeavia säännöksiä siitä, miten alustojen tarjoamia avustuspalveluita kohdellaan arvonlisäverotuksessa ja siitä, ketä pidetään milloinkin velvollisena tilittämään arvonlisäveron alustan kautta tehdyistä myynneistä. Vastatakseen alustatalouden arvonlisäverotuksessa ilmenneisiin haasteisiin, Euroopan komissio käynnisti vuonna 2020 VAT in the Digital Age -hankkeen, jonka tarkoituksena on selkeyttää, yksinkertaistaa sekä nykyaikaistaa EU:n arvonlisäverosääntöjä. Osana hanketta komissio antoi vuonna 2022 arvonlisäveroa digitaalisella aikakaudella koskevan lainsäädäntöpaketin, jonka yhtenä päätavoitteena on vastata alustatalouden arvonlisäverotuksessa ilmenneisiin haasteisiin päivittämällä alustatalouteen sovellettavia arvonlisäverosääntöjä. Tässä tutkielmassa on tunnistettu alustatalouden arvonlisäverotuksessa esiintyviä haasteita erityisesti lyhytaikaisten majoituspalveluiden sekä henkilökuljetuspalveluiden toimialoilla. Tunnistettuja haasteita ovat yhdenvertaiseen ja neutraaliin arvonlisäverotukseen liittyvät ongelmat, alustan ja palveluntarjoajan verotuksellisen aseman määrittelyn haastavuus, epäyhtenäiset säännökset EU:ssa siitä, pidetäänkö alustojen tarjoamia avustuspalveluita välityspalveluina vai sähköisesti tuotettuina palveluina sekä alustataloudessa esiintyvä harmaan talouden riski. Tutkielmassa esitellään komission VAT in the Digital Age -hankkeen yhteydessä annettu lainsäädäntöpaketti arvonlisäverotusta koskevien säännösehdotusten osalta, sekä arvioidaan ehdotusten vaikutuksia alustatalouden arvonlisäverotuksessa esiintyneisiin haasteisiin. Tutkimustuloksina tutkielmassa havaitaan, että komission alustatalouden arvonlisäverotusta koskevat säännösehdotukset tulevat selkeyttämään alustatalouteen sovellettavia arvonlisäverosääntöjä, mutta luovat myös uusia haasteita.
-
(2024)Kulkuneuvojen paikoituksen arvonlisäverotus on ollut vero-oikeuden alalla pitkään epäselvä aihealue, josta on annettu huomattavan paljon oikeuskäytäntöä. Epäselvyys on liittynyt pääasiassa arviointiin siitä, milloin verollisen pysäköintipaikkojen vuokrauksen katsotaan liittyvän niin läheisesti arvonlisäverottomaksi säädettyyn kiinteistön luovutukseen, että suoritukset jakavat yhteisen arvonlisäverokohtelun niin sanotun liittymisperiaatteen mukaisesti. Oikeustilan epäselvyyttä on korostanut sekä aiheesta annettu runsas oikeuskäytäntö, että arvonlisäverolain varhaisempi, direktiivistä poikkeava, sanamuoto, jonka mukaan veroa oli suoritettava ”pysäköintitoiminnassa” tapahtuvasta pysäköintipaikkojen luovutuksesta. Oikeustilan on sittemmin katsottu selkiintyneen, kun lain sanamuodon muutos sai vaikutusta myös lain soveltamisessa korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Muutoksen jälkeen muun muassa myös osakaspysäköinti on katsottu lähtökohtaisesti arvonlisäverolliseksi. Tutkielman tarkoitus on selvittää kulkuneuvojen paikoituksen arvonlisäverotuksen oikeustilaa kokonaisuutena. Oikeustilassa aikaisemmin vallinneet epäselvyydet eivät ole kokonaan poistuneet ja etenkin osakaspysäköinnin arvonlisäverokohtelu on ollut pinnalla viimeaikaisessa keskustelussa, Verohallinnon julkaistua päivitetyn ohjeensa kulkuneuvojen paikoituksen arvonlisäverotuksesta. Ohjeessa Verohallinnon on katsottu ottaneen aikaisempaa tiukemman tulkintalinjan etenkin osakaspysäköinnin arvonlisäverollisuuden osalta. Asiasta odotetaan vahvistavaa oikeuskäytäntöä lähitulevaisuudessa. Tutkielmassa tarkastellaan myös pysäköinnin arvonlisäverokohteluun läheisesti liittyvän liittymisperiaatteen soveltumisen kriteereitä. Säädöspohjan puuttuessa, periaate on muodostunut pitkälle oikeuskäytännössä. Liittymisperiaatteen soveltumisella voi tosiasiassa olla merkittäviä vaikutuksia verovelvollisen taloudelliseen asemaan. Periaatteen soveltumiselle onkin pyritty systematisoimaan ennustettavampia kriteeristöjä sekä oikeuskäytännössä, että oikeuskirjallisuudessa. Verovelvollisen näkökulmasta epäselvyydet oikeustilassa heikentävät mahdollisuuksia ennakoida erilaisten toimien verokohtelua. Verovelvolliset tekevät itsenäisesti ratkaisuja oma-aloitteiseen verotukseen liittyen ja verokohtelun epävarmuus on käytännön tasolla verovelvollista kuormittava tekijä. Esimerkiksi pysäköinti-investointien osalta verovelvolliselle tuotantopanosten kustannuksista maksettavaksi koituvat arvonlisäveron määrät saattavat nousta merkittäviksi ja intressi niiden vähentämiseksi on usein läsnä suunniteltaessa investointeja ja tulevaa toimintaa. Arvonlisävero on toisaalta julkisen vallan näkökulmasta merkittävä fiskaalinen tulonlähde. Veronsaajien ja verovelvollisen edut tuleekin ottaa huomioon tasapuolisesti verotukseen liittyvissä toimissa.
-
(2021)Tutkielman aiheena on osakeyhtiölaissa tarkoitettujen osakkeiden hankintaan ja myyntiin liittyvien transaktiokulujen arvonlisäverokohtelu etenkin vähennysoikeuden kannalta niin myyjä- kuin ostajapuolen näkökulmasta. Tällaisia kuluja voivat olla esimerkiksi osakkeiden myynnin tai hankinnan yhteydessä käytettyjen asiantuntijapalveluiden kustannukset sekä viranomaiskulut. Käytännössä merkittävimpiä kulueriä sekä ostaja- että myyntipuolen näkökulmasta lienee kuitenkin useimmiten niin sanottuihin due diligence-tarkastuksiin liittyvät asiantuntijakulut, kuten pankkien, asianajajien ja konsulttien palveluista aiheutuvat kustannukset. Tutkielman tavoitteena on selkeyttää näiden transaktiokulujen arvonlisäverokohtelua osakkeiden hankinnan ja myynnin yhteydessä. Tutkielmassa käsitellään sitä, kuinka transaktiokulujen vähennysoikeus on määritelty lainsäädännössä sekä Euroopan unionin tuomioistuimen ja Suomen korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytännössä. Tämän ratkaisemiseksi ensin määritellään osakekauppojen sijoittautuminen arvonlisäverolain soveltamisalan ja sen ulkopuoliseen toimintaan. Tämän jälkeen tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan transaktiokulujen käsitettä ja arvonlisäverokohtelua lainsäädännössä ja unionin sekä kotimaisen ratkaisukäytännön perusteella. Tutkielmassa esitetyn perusteella voidaan todeta, että osakkeiden hankintaan ja myyntiin liittyvät transaktiokulut voivat olla vähennyskelpoisia silloin, kun niillä on suora yhteys verovelvollisen arvonlisäverolliseen liiketoimintaan. Arvonlisäverotuksessa keskeiseksi kysymykseksi nouseekin usein suoran ja välittömän yhteyden muodostumisen arviointi. Suoraa ja yksinomaista vastausta tähän kysymykseen ei ole mahdollista antaa, vaan kyse on tapauskohtaisesta arvioinnista. Osakkeiden hankinnan ja myynnin yhteydessä syntyvien transaktiokulujen arvonlisäverokohtelua arvioidaan kuitenkin omista lähtökohdistaan käsin, vaikka arviointi kytkeytyykin molemmissa transaktioissa siihen, onko osakkeiden ostolla tai myynnillä yhteyttä verovelvollisen liiketoimintaan. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että osakkeiden transaktiokulujen arvonlisäverokohtelun määrittäminen ei oikeuskäytännön ja lainsäädännön perusteella ole täysin selkeää. Oikeuskäytännössä transaktiokulujen vähennysoikeus on rakennettu sellaisten käsitteiden varaan, joita ei ole määritelty tarkemmin oikeuskäytännössä tai lainsäädännössä. Käsitteiden määritelmiin liittyvä epävarmuus altistaa tulkintaristiriidoille.
-
(2024)Value added taxes (VAT) are a central tool for collecting consumption taxes in Finland and worldwide. Still, VAT system has its shortcomings. Dishonest companies can exploit the system to evade taxes or apply for unjust tax deductions. This thesis investigates the effectiveness of an augmented VAT mechanism, reverse charge, on value added tax compliance. Reverse charge mechanism transfers the liability for remitting VAT in business-to-business transactions to the purchaser, instead of the seller. In this thesis, I conduct theoretical and empirical analysis of reverse charge. First, I employ a tax evasion model to predict how firms change their behavior when reverse charge policy is adopted. Then, I examine how VAT reverse charge affects firms' reporting behavior using administrative data on Finnish firms' VAT returns. Reverse charge policy was adopted in the Finnish construction industry in 2011. I compare the outcomes of construction firms to similar companies, with a Differences-in-Differences design, to capture the effect of the policy on VAT compliance. The findings indicate a 3.87% increase in reported tax liabilities by construction firms once the policy is adopted, suggesting enhanced tax compliance. Sensitivity analysis shows that the results hold under moderate violations of the parallel trends assumption. This thesis contributes to the existing economic literature by showing novel evidence on the firm level effects of reverse charge. I also illustrate another market structure where tax revenue can be increased by changing who remits taxes to the government.
-
(2018)This master’s thesis examines the incidence of indirect taxation in Finland. The purpose is to investigate how regressive or progressive this taxation is. A structural analysis of tax burden is performed to discover the origin of regressive and progressive influences. Further, a microsimulation model is used to estimate the distributional impact of the rate structure of value-added taxes. The tax burden of Finnish private households is calculated based on household-level consumption data from two Household Budget Surveys. The more recent 2016 survey is used to estimate value-added tax payments and the older 2012 survey is used to estimate all indirect tax payments. A household’s relative tax burden is first measured by dividing its tax payments by its disposable income. The income share of tax payments is used to estimate short-term impact and for evaluating the entire taxation system. Relative tax burden is then also measured by dividing tax payments by consumption expenditure. Expenditure shares are used to measure long-term and structural effects. The effect of reduced value-added tax rates is analyzed by simulating a tax reform. In this tax reform, reduced VAT rates are removed and all the affected goods and services are transferred to the standard value-added tax rate. The simulation assumes a perfect transmittance of tax rate changes to consumer prices and a unit price elasticity of demand. The main results and the simulation are finally recalculated using an alternative set of specifications. These specifications come from a 2014 report on the distributional effects of consumption taxes in OECD countries. The recalculation serves as a robustness check and provides figures which can be used in international comparisons. The most important difference between the OECD model and the main model of this thesis is that the OECD model does not utilize imputed rent or include housing expenses. Indirect taxes in Finland are regressive in the short-term and slightly progressive in the long-term. The regressive influence originates from taxes on food, alcohol, tobacco and communications. A progressive influence is found in taxes on transportation. Reduced value-added tax rates have a minor progressive effect on the whole, but this noticeably declined from 2012 to 2016. The decline happened because of changes in consumption structure. Using OECD specifications leads to similar results, except that the long-term effect of value-added taxes is estimated to be proportional, whereas it is weakly progressive according to the main results of this thesis. Compared to other nations, Finland is a fairly typical OECD country.
Now showing items 1-5 of 5