Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Emotionell intelligens"

Sort by: Order: Results:

  • Ingrid, Henriksson (2023)
    Teaching is a highly emotional and stressful job due to the extensive roles that teachers play. A crucial part of the students' learning at school is the teacher. The teacher's competences, knowledge and skills. Studies show that people-oriented professions such as the teaching profession have a high risk of exhaustion and a high turnover intention. Teachers are reported to have a heavy workload and are continuously under time pressure. In addition, other factors such as challenging students, complicated school relationships, demanding parental attitudes and role conflicts also affect teacher performance. The purpose of this study is to investigate the importance of emotional intelligence in the teaching profession. As a method, a systematic literature study has been carried out of previous research in the field. The literature highlights the role of emotional demands on teachers. The emotional well-being of teachers is said to be at stake because they often experience negative emotions and high emotional demands at work. Unfortunately, these factors are considered to be among the biggest work-related risks for teachers' health and well-being, which also affects classrooms and teaching. Previous research in the field has shown significant results that teachers were able to overcome these earlier mentioned challenges by developing their professional competencies and by developing their and their students' emotional competencies. In education, researchers have investigated the role of emotions and emotional intelligence (EI) in benefiting teacher and student performance. Studies show that EI is a skill that can help an individual recognize and manage their own emotions and those of others and foster good relationships with people. Therefore, several studies emphasize EI as one of the most important personal competencies of teachers and the individual in general. Suggestions for continued research would be to carry out a longitudinal study on what difference emotional intelligence training/education could have on the individual (the teacher) and their profession.
  • Pulkkinen, Fanny (2025)
    Syftet med denna avhandling är på basen av tidigare forskning undersöka hur emotionell intelligens kan bidra till ett gott ledarskap samt vilken betydelse ledarens emotionella intelligens kan ha för medarbetarna och organisationen. Avsikten är att skapa en djupare förståelse för begreppet ”emotionell intelligens” och dess betydelse för ledarskap samt för medarbetarna och organisationen. Ledare med hög emotionell intelligens har en positiv inverkan på arbetsmiljön och medarbetarnas välbefinnande. De kan skapa en trygg och stödjande miljö där medarbetarna känner sig motiverade, uppskattade och trygga. Ledarskap innebär inte enbart att fatta beslut och ge order, utan även att kunna inspirera, motivera och stödja medarbetarna till att nå sin fulla potential. Därmed har behovet för emotionell intelligens ökat inom organisationer. Litteraturöversikten utforskar även betydelsen av de fem nyckelkomponenterna inom emotionell intelligens: självkännedom, självreglering, motivation, empati och sociala färdigheter. Genom att utveckla dessa komponenter kan ledare förbättra sin förmåga att bygga starka relationer, kommunicera effektivt, inspirera och motivera medarbetare, hantera konflikter konstruktivt samt leda förändringsprocesser. Ledare med hög emotionell intelligens kan identifiera orsakerna till konflikter, kommunicera på ett sätt som minskar spänningar och hitta lösningar som gynnar alla parter. De kan även effektivt kommunicera en vision för förändring, hantera den oro och osäkerhet som förändringar kan skapa samt skapa delaktighet i processen. Litteraturöversikten ger starka argument för att emotionell intelligens är en avgörande faktor för ett gott ledarskap och en viktig faktor för att skapa en positiv, produktiv och välmående arbetsmiljö.