Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Issue Date

Sort by: Order: Results:

  • Nordman, Teresa (2025)
    Tavoitteet. Ihmisen toiminta on vaikuttanut ympäristöön niin voimakkaasti viimeisen kolmen vuosisadan aikana, että voidaan puhua antroposeenista, eli ihmisen ajasta. Ilmastokriisin kiihtyessä on kouluissa pyritty vastaamaan ihmiskeskeisen geologisen aikakauden tuomiin haasteisiin ekososiaalisen sivistyksen keinoin. Ekososiaalinen sivistys korostaa ihmisen ja muun-kuin-ihmisen välistä kestävää yhteyttä erottamattomana osana koulujen arvoperustaa. Ekososiaalinen sivistysajattelu on saanut kasvatustieteellisessä tutkimuksessa nimen ekososiaalinen kasvatus. Etenkin 2020-luvulla ekososiaalisesta kasvatuksesta on tehty enenevissä määrin tutkimusta. Koska ekososiaalisen kasvatuksen tutkimus on tuoretta, on se jokseenkin hajallaan ja vaikeasti jäsenneltävissä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on koota yhteen ekososiaalisesta kasvatuksesta tehtyä tutkimusta ja tarkastella sitä, millaisia asioita ekososiaalisesta kasvatuksesta on tutkittu. Tämän lisäksi tutkielman tavoitteena on tutustua tutkimuskirjallisuuden ehdotuksiin ekososiaalisen kasvatuksen käytännön sovelluksista. Menetelmät. Tämä kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta tietokannasta; Helkasta ja EBSCO:sta. Tietokannasta tutkimusaineisto kerättiin hakusanoilla “Ekososiaalinen sivistys” OR “ekososiaalinen kasvatus” OR “Ecosocial education”. Tämän lisäksi aineistoa täydennettiin lähdeluettelosta löytyneillä artikkeleilla. Tutkielmassa oli mukana 11 ekososiaalista kasvatusta käsittelevää vertaisarvioitua tieteellisiä tutkimusartikkeleita. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jonka tuloksena aineistoista tunnistettiin kolme pääteemaa. Tulokset ja johtopäätökset. Ekososiaalisen kasvatuksen kentällä on tutkittu etenkin ekososiaalista näkökulmaa sosialisaatioon kasvatuksessa. Toinen tutkimuksissa toistunut teema oli ihmisen omaan kokemusmaailmaan liittyvät näkökulmat. Tämä piti sisällään individuaation ja autonomian näkökulman. Ekososiaalisen kasvatuksen käytännön sovellusten saralla taidekasvatuksen keinot nousivat vahvasti keskiöön. Tämän lisäksi tutkimuksissa korostettiin opettajan aktiivista ja asiantuntevaa roolia ekososiaalisen kasvatuksen toteutuksessa.
  • Ek-Malm, Linda (2025)
    Arbetsrelaterad stress har blivit allt vanligare inom olika yrkesgrupper och särskilt utbrett är det bland socialarbetare inom barnskyddet, vars främsta uppgift är att hjälpa barn, ungdomar och familjer i svåra och utsatta livssituationer. Men vilka är orsakerna till denna stress? Förutom arbetsrelaterade faktorer såsom hantering av komplexa, ofta känslomässigt tunga situationer och ärenden, hög arbetsbelastning, rollkonflikter, begränsade handlingsutrymmen och handlingsmiljöer, teknikstress och digitalisering, föränderlig lagstiftning och riktlinjer bidrar även ökade krav, effektivitet, omorganiseringar och ekonomiska åtstramningar till stressen. Dessutom kan individuella egenskaper som kön, ålder, personlighet, värderingar, utbildningsnivå och erfarenhet spela en betydande roll i sammanhanget. Tillsammans kan dessa faktorer utlösa olika stressreaktioner hos socialarbetare, vilket påverkar både deras psykiska och fysiska hälsa. Mitt syfte med denna kandidatavhandling och litteraturöversikt är att, genom en kvalitativ tematisk innehållsanalys, beskriva vad arbetsrelaterad stress innebär för socialarbetare inom barnskyddet samt undersöka varför de prioriterar andras välmående framom sitt eget. Utifrån tidigare nordiska studier under tidsintervallet 2012-2024 identifieras organisatoriska och personliga risk- och skyddsfaktorer som påverkar socialarbetares stress och arbetshälsa. Vidare undersöks hur stressen kan hanteras och förebyggas samt om det finns skillnader mellan socialarbetare inom barnskyddet och andra serviceområden. Teorier och modeller utformade av Antonovsky (2005), Lazarus och Folkman (2008; 1984), Karasek och Theorell (1990) samt Bakker och Demerouti (2007) används för att analysera hur de olika risk- och skyddsfaktorerna samverkar i praktiken samt rekommendationer som kan förbättra arbetsmiljön och välbefinnandet bland socialarbetare diskuteras. Dessa kan i framtiden bidra till att förebygga och förhindra utmattning, långtidssjukskrivningar och arbetsplatsbyten samt skapa en mer hållbar arbetsmiljö och effektiv verksamhet inom socialt barnskyddsarbete.
  • Mehtonen Magnúsdóttir, Salka (2025)
    Tarkastelen tutkimuksessani, millaista myötätunto on varhaiskasvatuksessa, sekä miten myötätuntoa tuetaan. Tutkimukysymykset ovat seuraavanlaiset: Millaista myötätunto on varhaiskasvatuksessa? Sekä: Miten myötätuntoa tuetaan varhaiskasvatuksessa? Myötätunto on nouseva ilmiö varhaiskasvatusta koskevissa tutkimuksissa, jota on tutkittu esimerkiksi: myötätuntotekojen rakentumisen näkökulmasta (Salmi, Rajala & Lipponen, 2022) ja myötätuntoisen kosketuksen merkityksen näkökulmasta (Cekaite & Bergnehr, 2018). Näissä molemmissa tutkimuksissa, kuten monessa muussakin on korostunut myötätunnon tärkeys. Aikaisemmassa tutkimuksessa on vahvistettu, kuinka vähäistä myötätuntoon liittyvä tutkimus on varhaiskasvatuksessa (Lipponen, Rajala & Hilppö, 2018). Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa toimi haastattelumenetelmä ja tarkemmin teemahaastattelu. Haastateltavia haettiin sähköpostitse infokirjeellä. Tutkimukseen osallistui kaksi haastateltavaa, joista molemmilla on kasvatustieteiden tutkinto. Toisella haastateltavalla oli varhaiskasvatuksen opettajan tutkinnon lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettajan lisätutkinto. Haastattelut pidettiin päiväkodissa joulukuussa 2024. Haastatteluiden kesto oli yhteensä 52 minuuttia (21 ja 31 minuuttia) ja litteroinnin jälkeen tekstiä kertyi 13 sivullista. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä ja muodostetuista teemoista luotiin taulukko ylä- ja alateemoista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että myötätunto on varhaiskasvatuksen arjessa vahvasti läsnä ja sitä näkyy arjen monissa tilanteissa. Lohdutustilanteissa nousee myötätunnon merkitys vahvasti esille, jossa korostuu myös sensitiivinen toiminta ja lähestyminen. Myötätuntoa tuetaan arjen erilaisissa tilanteissa, joissa varhaiskasvattajan mallintaminen ja sanoitus on erityisen tärkeässä roolissa. Myötätuntoa tuetaan myös suunnitellussa toiminnassa tukemalla siihen liittyviä alueita. Toimintaa ei kuitenkaan suunnitella niin, että tavoitteena olisi suoraan tukea myötätuntoa.
  • Kala, Elina (2025)
    Tutkielmassa tarkastellaan korkeakouluopiskelijoihin ja heidän toimeentuloonsa liitettyjä merkityksiä eduskunnan täysistunnoissa. Tarkastelen keskustelua suomalaisen koulutuspolitiikkaa ohjaavien diskurssien, mahdollisuuksien tasa-arvon ja inhimillisen pääoman näkökulmista. Tutkielman aineistoksi valittu opposition tekemä välikysymys syksyllä 2023 liittyen nuorten tulevaisuuteen pitää sisällään merkitysten diskursiivista rakentumista liittyen vaatimuksiin, jossa keynesiläisen hyvinvointivaltion käsitys mahdollisuuksien tasa-arvon materiaalisesta turvaamisesta, ja inhimillinen pääoma schumpterilaisen hyvinvointivaltion ensisijaisena funktiona näyttäytyy vaatimuksia taustoittavina tekijöinä. Käytän aineiston analyysissa post-strukturalistista poliittisen artikulaation teoriaa, joka pohjautuu Ernesto Laclaun (2005) ja Chantal Mouffen populistisen artikulaation teoriaan. Post-strukturalistinen poliittisen artikulaation teoriassa merkityksenantoja tarkastellaan rinnasteisuuden ketjun, erontekojen, kelluvien ja tyhjien merkitsijöiden sekä hegemonian käsitteen avulla. Tutkimuskysymys pyrkii vastaamaan seuraavaan kysymykseen: Millaisia merkityksiä kansanedustajat liittävät korkeakouluopiskelijoihin ja heidän toimeentuloonsa? Välikysymystä koskevat puheenvuorot jakautuivat käsittelemään mielenterveyttä ja julkista talout-ta sekä niiden suhdetta toisiinsa kelluvan ja tyhjän merkitsijän sekä hegemonisen diskursiivisen tilan kehyksissä. Mielenterveyttä ja julkisen talouden tulevaisuutta käsittelevät puheenvuorot jakautuivat lopulta viiden eri rinnasteisuuden ketjun ja eronteon merkityskenttiin, jotka käsittelivät leikkausten vaikutusta nuoriin, välikysymyksen oikeutusta, velkaa, mielenterveyden yhteiskunnallista merkitystä ja leikkausten ja veronkevennysten välistä suhdetta. Rinnasteiset ketjut ja eronteot ilmaisivat korkeakouluopiskelijoihin ja toimeentuloon liitettyjä diskursiivisia inhimilliseen ja mah-dollisuuksien tasa-arvoon perustuvia merkityksiä, joissa mielenterveys ilmeni tulkintani mukaan monimerkityksellisyyden vuoksi kelluvaan jäävänä merkitsijänä. Tyhjäksi merkitsijäksi osoittautui tukintani mukaan tulevaisuus, jota pyrittiin täyttämään erilai-silla optimistisia tai uhkakuvia maalailevilla argumenteilla. Kelluvan ja tyhjän merkitsijän analyysin perusteella hegemoniseksi osoittautui uusliberaalin rationaliteetin logiikka, joka rakensi keskustelussa mielenterveyden kelluvuudelle ja tulevaisuuden tyhjyydelle ennakoitavissa ja hallittavissa olevan kehyksen markkinaliberalistisella diskurssilla.
  • Säikkä, Keijo (2025)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikin ryhmämuotoiset interventiot esikoulussa ja alakoulussa vaikuttavat tutkimuskirjallisuuden mukaan kielellisten valmiuksien kehittymiseen sekä toiminnanohjauksen taitojen vahvistumiseen. Näitä musiikin siirtovaiku tuksia on tutkittu viime vuosikymmeninä laajasti, mutta lähinnä aktiivisen musiikinharrastami sen näkökulmasta. Mielenkiinto viimeisimpien vuosien aikana on kohdistunut myös matalan kynnyksen musiikkitoimintaan, jolla tarkoitetaan koulussa tai esikoulussa toteutettavaa ryh mämuotoista musiikinopiskelua. Tässä tutkimuksessa näkökulma suuntautuu juuri näihin koulussa ja esikoulussa toteutettuihin interventioihin ja niistä saatuun tutkimusnäyttöön. Aihe koskettaa myös yhteiskunnallista koulukeskustelua, sillä esimerkiksi painotetun musiikinope tuksen luokkia ollaan vähentämässä ja musiikin aineenopettajien roolia peruskoulun opetuk sessa kaventamassa. Lisäksi yhteiskunnalliseen keskusteluun on noussut lukutaidon heikke neminen sekä toiminnanohjauksen taitojen heikentyminen, jonka osoittavat esim. lisäänty neet ADHD-diagnoosit. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voivatko lisätty musiikki ja sen siirtovaikutukset edistää oppilaan oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tutkimuksen menetelmänä toimii integroiva kirjallisuuskatsaus ja metodina aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Varsinainen tutkimusaineisto koostuu esikoulu- ja kouluikäisille toteutetuista interventiotutkimuksista. Kirjallisuuskatsaus painottuu satunnaistettuihin interventiotutkimuk siin sosioekonomisen perhetaustan ja aiemman harrastustaustan vaikutusten minimoiseksi. Tutkimus osoitti, että musiikin lyhytkestoisillakin interventioilla on suuri vaikutus lapsen kielel listen valmiuksien kehittymiseen. Toiminnanohjauksen taitojen osalta tutkimuksessa ilmeni ristiriitaisuuksia, mutta useat pidemmän aikavälin interventiot osoittivat merkittävää kehitystä myös lapsen toiminnanohjauksen taidoissa. Kiistanalaisia tutkimustuloksia löytyi musiikin ja älykkyyden välisistä yhteyksistä sekä sosioemotionaalisten taitojen ja musiikin kausaalisesta yhteydestä.
  • Husenius, Emilia (2025)
    Anonyymi rekrytointi on keino, jota voidaan käyttää muun muassa rekrytointiprosessien yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Anonyymi rekrytointi on ollut esillä enemmän viimeisimpinä vuosina ja rekrytointiprosessien yhdenvertaisuuteen on kiinnitetty koko ajan enemmän huomiota. Rekrytointitapaa on tutkittu toistaiseksi melko vähän ja aikaisempi tutkimustieto on melko ristiriitaista – anonyymin rekrytoinnin on nähty parantavan yhdenvertaisuutta rekrytoinneissa, mutta myös heikentävän sitä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia anonyymin rekrytoinnin mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuutta. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisesti. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on esimerkiksi tutkia aikaisemman tutkimustiedon johdonmukaisuutta sekä tutkimuksen kehitystä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin kahden eri tietokannan avulla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä viisi artikkelia analysoitavaksi. Koska aikaisempaa tutkimusta on saatavilla melko vähäisesti, aineiston tarkastelukohdat sekä tutkimusjoukot olivat keskenään melko erilaisia. Aineiston perusteella selvisi, että etenkin työnhakijat ovat yleisesti tyytyväisiä anonyymiin rekrytointiin ja rekrytointitavan käyttö voi rohkaista hakijoita hakemaan työpaikkaa. Anonyymi rekrytointi keräsi kannatusta erityisesti naisilta sekä maahanmuuttajataustaisilta työnhakijoilta. Toisaalta anonyymiin rekrytointiin suhtauduttiin erityisesti rekrytoijien puolesta negatiivisesti. Rekrytoijat näkivät rekrytointipäätösten olevan hankalampi tehdä, kun työhakemuksilta puuttui tietoja työnhakijasta. Lisäksi selvisi, että rekrytoijat saattavat aliarvioida sitä, miten ennakkoluulot vaikuttavat heidän päätöksiinsä. Tulevaisuuden osalta ehdotettiin, että rekrytoijia tulisi kouluttaa ennakkoluuloista sekä rekrytointisyrjinnästä. Lisäksi anonyymista rekrytoinnista voisi omaksua piirteitä työnhakuun - esimerkiksi kuvan peittäminen työhakemukselta voi olla eräs matalan kynnyksen tapa luoda yhdenvertaisempaa rekrytointia.
  • Wahlgren, Jade (2025)
    Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena on kuvata, analysoida ja tulkita muuttuneen työelämän haasteita työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan sitä, miten informaatio- ja viestintäteknologian käyttö työperäisiin tarkoituksiin ulottuu vapaa-ajalle ja millainen merkitys työperäisellä käytöllä voi olla hyvinvoinnille, etenkin työn ja vapaa-ajan rajan hallinnan ja palautumisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta on rakennettu keskeisten teemojen ympärille, joita tässä tutkielmassa ovat työhyvinvointi sekä informaatio- ja viestintäteknologian käyttö työn välineenä. Menetelmät. Tutkielmassa hyödynnettiin menetelmänä narratiivista kirjallisuuskatsausta, joka mahdollisti aiheen laaja-alaisen kuvaamisen. EBSCO, Scopus ja EBSCOhost- tietokannoista valikoitui ennalta määriteltyjen kriteerien ja hakutermien avulla yhteensä kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia tutkielman aineistoksi. Aineiston laatua arvioitiin valintaprosessin aikana ja aineistoon pyrittiin valitsemaan mahdollisimman tuoreita tutkimuksia, kuitenkin aikaisintaan vuodelta 2017. Aineistosta poimittiin teemoittelun avulla tutkimuskysymyksiin vastaavat kohdat. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tulokset osoittivat, että muuttunut työelämä ja sen myötä yleistynyt työperäinen informaatio- ja viestintäteknologian käyttö on hämärtänyt työn ja vapaa-ajan rajoja merkittävästi. Tulokset nostivat keskiöön rajan hallinnan keinot ja tarpeen vastuun jakamisesta yksilön lisäksi myös organisaatioille. Palautumista tarkasteltaessa tulokset osoittivat, että työperäistä informaatio- ja viestintäteknologian käyttöä tulisi tarkastella korkeista työn vaatimuksista kumpuavana käytöksenä, eikä niinkään stressitekijänä. Lähtökohtaisesti työperäinen käyttö nähtiin palautumista heikentävänä, mutta joissain olosuhteissa myös palautumisen mahdollistavana tekijänä. Tutkielman rajoitteet tunnistettiin ja niiden pohjalta ehdotettiin jatkotutkimuksien aiheita.
  • Mykkänen, Maria (2025)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää piilo-opetussuunnitelman ja sen käytösodotusten ja vaatimusten ilmeneminen luokkahuoneessa, sekä miten ne vaikuttavat oppilaiden, joilla on ADHD, koulunkäyntiin, opettajan näkemykseen oppilaasta ja heidän väliseen vuorovaikutukseensa, oppilaan arviointiin ja opetukseen. Piilo-opetussuunnitelmalla tarkoitetaan sääntöjä, tapoja ja normeja, joita ei ole kirjattu viralliseen opetussuunnitelmaan, ja jotka oppilaan on hallittava virallisen opetussuunnitelman vaatimusten lisäksi menestyäkseen koulussa. Tutkimuskysymyksenä on “”Miten oppilaan ADHD:n liitettävä sekä piilo-opetussuunnitelman käytösodotusten vastainen käytös määrittelee opettajan käsitystä oppilaasta ja miten tämä käsitys ohjaa opettajan vuorovaikutusta, opetusta ja käytöstä oppilasta kohtaan?”. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tieto ADHD:sta vaikuttaa oppilaan ja opettajan väliseen vuorovaikutussuhteeseen negatiivisesti sekä sen, että opettajan näkemys oppilaan kyvyistä ja käytöksestä vaikuttaa opettajan antamaan opetuksen laatuun. Tarkoituksena oli selvittää se, miten piilo-opetussuunnitelma vaikuttaa tämän kaiken taustalla. Tutkimuksessa aineistona käytettiin seitsemää englanninkielistä ja vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Aineistosta kuusi olivat kvantitatiivisia ja yksi kvalitatiivinen, ja kaikki sijoittuivat jonkinlaiseen luokkahuone- tai koulukontekstiin. Menetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin ottaen integroiva kirjallisuuskatsaus, sillä se mahdollisti vapaamman suhtautumisen aineiston keruuseen. Analyysitapani oli aineistopohjainen analyysi, sillä aineisto valittiin tutkimuskysymyksien mukaan eikä analyysia ohjannut mikään tietty teoria. Tutkimuksen kohteena olivat oppilaat, joilla on ADHD, ADHD:hen liitettävää käytöstä tai ADHD:n liitettäviä temperamenttipiirteitä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilailla, joilla on ADHD, oli muihin verrattuna konfliktitäyteisempi ja huonompi vuorovaikutussuhde opettajan kanssa, sillä opettajan käsitys oppilaan ADHD:sta ja oppilaan piilo-opetussuunnitelman vaatimusten vastaisesta käytöksestä vaikutti negatiivisesti hänen näkemykseensä oppilaasta sekä oppilaan opetettavuudesta. Tämän vuoksi oppilas sai enemmän korjaavaa palautetta ja huonompaa opetusta opettajalta. ADHD on siis oppilasta määrittävä tekijä opettajan näkökulmasta.
  • Soukola, Fanny (2025)
    Yrittäjyys on levinnyt osaksi arkipuhetta ja sitä sovelletaan nykyään kaikilla ihmisen elämän osa-alueilla. Yrittäjyydestä on muodostunut lähes synonyymi aktiivisuudelle, tehokkuudelle ja luovuudelle. Nämä piirteet mielletään elämässä selviytymisen välineinä ja täten ne näkyvät myös koulutuksessa yrittäjyyskasvatuksena. Yrittäjyyskasvatuksella pyritään vastaamaan muuttuvan työelämän tarpeisiin, sekä tarjoamaan yksilöille mahdollisuudet itsensä jatkuvaan kehittämiseen. Tutkimuksen tehtävä on tarkastella millaista subjektiviteettia yrittäjyyskasvatus rakentaa koulutuksessa. Lisäksi tarkastelen millaisia yhteiskunnallisia normeja ja odotuksia yksilöön heijastuu yrittäjyyskasvatuksen myötä. Tutkimuksessa yrittäjyyskasvatusta tarkasteltiin diskursiivisena hallinnan keinona, Michel Foucault´n hallintavallan teorian näkökulmasta. Teorian tarkoituksena on taustoittaa hallintaa ja vallankäyttöä yhteiskunnassa. Teoria sopii yrittäjyyskasvatuksen tarkasteluun, sillä yrittäjyyskasvatus pyrkii muovaamaan yksilöistä yhteiskunnan tarpeita vastaavia. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa tutkittiin: Millaisia tavoitteita yrittäjyyskasvatus rakentaa koulutuksessa ja mitä yhteiskunnallisia odotuksia ne heijastavat? Millaista kansalaissubjektin roolia yrittäjyyskasvatus luo yksilöille yhteiskunnassa? Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto koostui kuudesta vertaisarvioidusta tutkimuksesta. Valitut aineistot analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Yrittäjyyskasvatus kuvattiin luonnollisena ja positiivisena asiana yhteiskunnassa. Se korosti taloudellisen kilpailun edistämistä sekä yksilöiden hyvinvoinnin lisäämistä. Yrittäjyyskasvatus muokkasi akateemista opettaja- opiskelija suhdetta asiakkuusmallin mukaiseksi. Yrittäjyyskasvatus korostaa yksilön omaa vastuuta omasta oppimisestaan. Yrittäjyyskasvatusta kritisoitiin yhteiskunnan normatiivisia paineita lisäävänä tekijänä. Tulevaisuudessa yhteiskunnan valtasuhteiden huomioiminen on tärkeää, jotta yrittäjyyskasvatuksella voidaan vähentää eriarvoisuutta koulutuksessa.
  • Salvén, Sara (2025)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyttöjen ja vulvallisten sukuelimistä ja seksuaalisesta nautinnosta kerrotaan yläkoulun terveystiedon oppikirjassa vuodelta 2024. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vulvallisten nautintoa ei ole tuettu riittävästi terveystiedon oppikirjoissa esimerkiksi jättämällä mielihyvän kannalta olennainen klitoris esittelemättä tai kertomalla rajoittuneita käsityksiä seksiakteista tai tyttöjen seksuaalisesta toimijuudesta. Taustakontekstina tutkimukselle on tyttöjen historiallisesti huonompi asema seksuaalioikeuksien, nautinnon ja niitä tukevan tiedon suhteen. Menetelmät. Toteutin laadullisen tutkimuksen, jossa tutkin empiirisesti Sanoma Pron kustantamaa yläkoulun terveystiedon oppikirjaa Lähde 7–9 Terveystieto (OPS 2016, painos 2024). Käytin kriittisen diskurssianalyysin menetelmää, jossa havainnoin sanavalintojen ja sanomatta jätettyjen tietojen merkitystä tyttöjen ja vulvallisten nautinnolle ja ymmärrykselle omista sukuelimistään. Diskurssianalyysia pohjustaa sosiaalisen konstruktivismin teoriasuuntaus, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisissa ja kielellisissä käytänteissä. Painotin analyysia tyttöjen ja vulvallisten seksuaalisen hyvinvoinnin kannalta ongelmallisiin sisältöihin, joita vertasin pojista ja miestyypillisistä kehoista kerrottaviin tietoihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimassani oppikirjassa Lähde 7–9 Terveystieto ei ollut aiempiin tutkimuksiin verrattuna yhtä ehdottomia narratiiveja tyttöjen nautinnosta. Oppikirjan voi kuitenkin nähdä ylläpitävän vulvallisten sukuelimistä koettavaa häpeää, joka estää heidän nautintoaan. Klitoris mainittiin, mutta sen rakennetta ei esitelty, vaikka niin tehtiin vastaavista miestyypillisistä sukuelimistä. Anatomisessa kuvassa klitoris näytettiin virheellisesti vain sen ulkoisina osina. Tekstissä ei kuvattu vulvan häpyhuulia tai niiden muutoksia murrosiässä toisin kuin peniksen ja kivesten osalta tehtiin. Vulvallisten kiihottumisnesteen alkuperää ei selitetty, mutta peniksellisen siemennesteen muodostuminen esiteltiin. Seksiaktien tai pornon määrittely ei tukenut tyttöjen nautintoa, mutta selitysten kapeus ei ollut sukupuolisidonnaista.
  • Markkanen, Saaga (2025)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhojentanssimekon ompeluprosessissa yhdistetään asiakkaan (tanssijan) toiveet ja ompelijan tekninen osaaminen, millaisia haasteita syntyy työn suunnittelussa ja toteutuksessa toiselle henkilölle, sekä kuinka tärkeää kommunikaatio on suunnittelu- ja ompeluprosessin onnistumisessa. Tutkimus toteutettiin seuraamalla ompeluprosessia neljän sovituskerran aikana ja haastattelemalla asiakasta jokaisen sovituksen lopussa. Menetelmät. Haastattelut toimivat tutkimuksen pääasiallisena aineistona. Jokaisen sovituksen jälkeen asiakkaalle esitettiin seuraavat kysymykset: 1. Tyytyväisyys mekon istuvuuteen ja ulkonäköön. 2. Näkemykset siitä, onko omat toiveet huomioitu. 3. Kokemukset mekon käytettävyydestä ja liikkumisen mukavuudesta. Aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla, tunnistaen keskeiset teemat, kuten asiakkaan tyytyväisyys, kommunikaation merkitys ja käytännön haasteet. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin FEA-mallia (Functional, Expressive, Aesthetic), joka auttaa analysoimaan ja ymmärtämään vaatetuksen suunnitteluprosessia kolmen näkökulman kautta, joita ovat toiminnallisuus, ilmaisullisuus sekä esteettisyys. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että vanhojentanssimekon onnistunut toteutus edellyttää tiivistä yhteistyötä ja jatkuvaa kommunikaatiota asiakkaan ja ompelijan välillä. Sovituskertojen aikana tapahtuva palautteenanto auttoi hienosäätämään mekkoa asiakkaan tarpeiden mukaiseksi, mikä korosti prosessin iteratiivisuutta. Ompelijan tekninen osaaminen ja kyky mukautua asiakkaan toiveisiin olivat avainasemassa lopputuloksen onnistumisessa.
  • Vilkuna, Elina (2025)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten osallistava johtaminen vaikuttaa varhaiskasva- tuksen henkilöstön työhyvinvointiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että osallistava johtaminen lisää työntekijöiden autonomiaa, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutuksen laatua, mikä parantaa työhyvinvointia erityisesti psyykkisesti kuormittavilla aloilla. Kirjallisuuskatsaus keskittyi analysoimaan osallistavan johtamisen käytäntöjä ja niiden vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kattava kokonaiskuva siitä, miten osallistavaa johtamista voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin edistämisessä varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen integroivaa suuntausta hyödyntäen. Aineistona käytettiin kahdeksaa viimeisen 15 vuoden aikana julkaistua artikkelia, jotka käsittelivät osallistavaa johtamista, työhyvinvointia ja varhaiskasvatusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan teema-analyysin avulla, jossa keskityttiin tunnistamaan osallistavan johtamisen keskeisiä käytäntöjä ja vaikutuksia. Tulokset osoittivat, että osallistava johtaminen lisää työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia ja autonomiaa, vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä tukee rakentavaa palautetta ja vuorovaiku- tusta. Nämä tekijät paransivat työntekijöiden sitoutumista, motivaatiota ja kokemusta työn merkityksellisyydestä. Haasteina tunnistettiin resurssien puute ja vastuun epätasainen jakautuminen, jotka voivat heikentää johtamistavan positiivisia vaikutuksia. Johtopäätöksenä todetaan, että osallistava johtaminen tukee työhyvinvointia varhaiskasvatuksen kontekstissa ja voi vähentää työvoiman vaihtuvuutta. Onnistunut toteutus edellyttää kuitenkin huolellista suunnittelua ja riittäviä resursseja. Tulevaisuudessa on tarpeen tarkastella johtamistavan pitkäaikaisia vaikutuksia ja vertailla sitä muihin johtamismalleihin.
  • Härkönen, Maria (2025)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä opetusmetodit motivoivat oppilaita varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös varhaisten vieraiden kielten opettajien pedagogisen osaamisen merkitystä oppilaiden motivoimisessa. Vieraita kieliä opiskellaan kouluissa vähenevissä määrin. Tämän takia on tärkeää selvittää, mitkä tekijät motivoivat oppilaita varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa, jotta oppilaiden halukkuus opiskella vieraita kieliä säilyy tulevaisuudessakin. Tutkimuksessa esitellään oppilaita motivoi-via opetusmetodeja varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa. Opettajan pedagogisen osaamisen merkitys varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa tulee myös esitellyksi. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimus kartoittaa erilaisia oppilaita motivoiva opetusmetodeja varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa sekä paneutuu opettajan pedagogisen osaamisen merkitykseen varhaisessa vieraan kielen ope-tuksessa. Tarkastelin niin englannin- kuin suomenkielisiä tutkimuksia. Aineisto kerättiin pää-osin englanninkielisiä hakutermejä käyttäen, mutta myös suomenkielisiä hakutermejä hyö-dyntäen. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista. Tutkimus pyrkii antamaan mahdollisimman laa-jan yleiskuvan tutkittavasta ilmiöstä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaisen vieraan kielen opettajan pedagogiset taidot ovat keski-össä vieraiden kielten opetuksessa. Pedagogisiin taitoihin kuuluu opettajan heittäytymiskyky työhön ja varhaiskasvatuksen pedagogiset taidot. Opettajan tulee innostaa oppilaitaan ja olla halukas kehittämään omaa osaamistaan. Myös varhaisen vieraan kielen opettajan valitsemat opetusmetodit vaikuttavat ratkaisevasti oppilaiden motivaatioon. Motivoivia opetusmetodeja ovat muun muassa erilaiset pelit ja leikit, tarinoiden hyödyntäminen opetuksessa sekä rooli-leikit. Opetusmetodien tulee olla interaktiivisia, rohkaisevia ja niiden tulee olla oppilaiden ikä-tasolle kohdennettuja. Varhaisen vieraan kielen opettajan tulee ottaa oppilaiden persoonalli-suus, kyvykkyys ja erilaiset oppimistyylit huomioon opetusmetodeja valittaessa.
  • Andelin, Johannes (2025)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten positiivinen pedagogiikka voisi hyödyttää pedagogista johtamista varhaiskasvatuksessa sekä miten nämä hyödyt voisivat näkyä tai miten niitä voisi hyödyntää käytännössä. Keskeisenä teoriana käytettiin Seligmanin PERMA-teoriaa. Kysymyksen asettelu syntyi, kun kiinnostuin positiivisesta psykologiasta, jonka kaut-ta löysin positiivisen pedagogiikan ja huomasin, miten vähän niitä hyödynnetään tietoisesti. Varhaiskasvatuksessa työskennellään jatkuvan paineen alla isojen lapsiryhmien kanssa ja monesti henkilöstövajeella. Tällöin pedagogisen johtamisen merkitys lisääntyy. Aiemmat tut-kimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisesta psyko-logiasta on hyötyä oppilaiden ja opettajien keskuudessa eri kouluasteilla. Tästä syystä halusin tutkia asiaa varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jota peilattiin PER-MA-teoriaan. Kirjallisuuskatsauksen narratiivin, positiviisen pedagogisen johtamisen, mukai-sesti aineistoksi valikoitui Wenströmin ym. tutkimus positiivisesta johtamisesta ammatillisten opettajien kontekstissa, E. Leskisenojan tutkimus PERMA-teorian hyödyntämisessä 6.-luokkalaisten opetuksen kontekstissa sekä E. Fonsénin väitöskirja pedagogisesta johtami-sesta. Aineisto analysoitiin aineistolähteisen sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että positiivisesta psykologiasta ja positiivisesta johtamisesta sekä positiivisesta pedagogiikasta on ollut hyötyä. Kaikissa tapauksissa tekijät ovat olleet yhteneväisiä inhimillisiä tekijöitä, kuten yhteisöllisyys, merkityksellisyys ja sitou-tuminen, ilo ja onnellisuus. Näistä tekijöistä päätellen uskaltaa todeta, että tämän kaltaiset hyödyt ovat niin perustavanlaatuisia, että ne ovat toistettavissa myös varhaiskasvatuksen kontekstissa positiivisella johtamisella. Positiivista pedagogiikkaa hyödynnetään jo esimer-kiksi vahvuuksia tukemalla, sopivalla haastavuustasolla sekä tiimipalaverien muodossa. Tie-toisempi hyödyntäminen voisi tuoda uutta, kehittävää näkökulmaa varhaiskasvatuksen joh-tamiseen.
  • Helsing, Sofia (2025)
    Finland har en åldrande befolkning samtidigt som födslotalen minskar. Det innebär att allt färre arbetstagare i framtiden ska finansiera välfärden. Vi måste därför finna nya lösningar inom socialvården. Familjevård för äldre kunde vara en pusselbit i sammanhanget. Serviceformen innebär att en äldre person flyttar in i familjevårdarens privata hem för boende, vård och omsorg. Familjevård kan också betyda att vård och omsorg ges i klientens eget hem och/eller endast under delar av dygnet. Forskning visar att i ett välfungerande familjehem förbättras klientens funktionsförmåga. Samtidigt är serviceformen samhällsekonomiskt resurseffektiv. Fokuset ligger på vad det finns för finländsk forskning om familjevård för äldre. En annan målsättning är att ta reda på vad forskningen säger om klientens valfrihet, delaktighet och självbestämmande. Metoden som används är litteraturöversikt och innehållsanalys. Resultatet visar att det finns mycket lite finländsk forskning om familjevård för äldre. Merparten av den forskning som gjorts har utförts av en och samma forskare och fokuserar på familjevårdarens perspektiv. Forskning ur klientperspektiv saknas. Den forskning som berör klientens valfrihet, delaktighet och självbestämmande inom familjevård för äldre påvisar att det finns motstridigheter på lagstiftningsnivå. I Finland är familjevård för äldre en ännu outvecklad serviceform med potential. Serviceformen är bra så till vida att den i ett välfungerande familjehem stärker klientens funktionsförmåga. Det är därför olyckligt att det råder brist på familjevårdare och att verksamheten inte utvecklats mer. För att utveckla familjevården borde allmänhetens kunskap om serviceformen öka, ansvarspersoner i välfärdsområdena utses och familjevårdarens arbetsvillkor förbättras. Slutligen borde familjevårdslagen uppdateras för att säkerställa klientens självbestämmanderätt.
  • Sten, Ida (2025)
    Tavoite. Raskaudenaikainen stressi voi vaikuttaa lapsen kehitykseen pitkäkestoisesti aina varhaislapsuudesta myöhäiseen aikuisuuteen saakka. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten raskaudenaikainen stressi ja vanhemmuuskäyttäytyminen vaikuttavat lapsen ulospäin ja sisäänpäin suuntautuviin käyttäytymisoireisiin. Keskeinen tutkimuskysymys koski vanhemmuuden laadun mahdollista roolia raskaudenaikaisen stressin vaikutusten moderoijana ja sisään- ja ulospäin suuntautuvien käyttäytymisoireiden ehkäisijänä. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto pohjautuu PubMed-tietokannan tutkimuksiin, joissa käsiteltiin raskaudenaikaisen stressin, vanhemmuuden ja lasten kehityksen välisiä yhteyksiä. Hakutermit sisälsivät vanhemmuuden laadun (esim. “sensitiivinen vanhemmuus”, “hoiva”), raskaudenaikaisen stressin (“raskaudenaikainen stressi”, “raskaudenaikainen ahdistus”) sekä lasten kehitys- ja käyttäytymisoireet (esim. “tunnesäätely”, “sisäänpäin suuntautuvat oireet”). Yhteenveto ja johtopäätökset. Tulokset tukevat prenatal programming of postnatal plasticity -hypoteesia, jonka mukaan raskaudenaikainen stressi voi lisätä lapsen herkkyyttä postnataalisille ympäristövaikutuksille. Positiivinen, sensitiivinen ja johdonmukainen vanhemmuus moderoi raskaudenaikaisen stressin ja ulospäin suuntautuvien oireiden välistä yhteyttä siten, että positiivinen vanhemmuus oli yhteydessä vähäisempiin ulospäin suuntautuviin oireisiin. Sisäänpäin suuntautuvien oireiden kohdalla tulokset olivat ristiriitaisempia ja viittaavat siihen, että näihin oireisiin voivat vaikuttaa erityisesti biologiset mekanismit, kuten kortisolitasojen muutokset. Tulokset korostavat varhaisten positiivista vanhemmuutta tukevien interventioiden merkitystä erityisesti ulospäin suuntautuvien käyttäytymisoireiden kehittymisen ehkäisemiseen niillä lapsilla, jotka ovat altistuneet raskaudenaikaiselle stressille.
  • Pulliainen, Brita (2025)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena on analysoida, kuinka suomalainen valtamedia kehystää Helsingin yliopiston sijoituksia kansainvälisissä yliopistorankingeissa ja millaisia diskursseja median esitystavat rakentavat. Tarkastelun keskiössä ovat diskurssien vaikutukset lukijoiden käsityksiin yliopiston menestyksestä suhteessa kansainväliseen kilpailuun, resursseihin ja korkeakoulupolitiikkaan. Tutkimus hyödyntää diskurssianalyysiä, jonka avulla selvitetään, miten median käyttämät kieli- ja kehystysstrategiat tuottavat merkityksiä ja vaikuttavat korkea- koulutusta koskevaan julkiseen keskusteluun. Näin tutkimus pyrkii valottamaan yliopistoran- kingien roolia osana laajempia yhteiskunnallisia ja koulutuspoliittisia ilmiöitä. Menetelmät. Tutkimuksessa hyödynnettiin diskurssianalyysiä, joka mahdollistaa kielenkäytön ja diskurssien kautta välittyvien merkitysten tutkimisen. Aineisto koostui suomalaisen valta- median artikkeleista 2020-luvulta, joissa käsitellään Helsingin yliopiston sijoituksia kansain- välisissä yliopistorankingeissa. Diskurssianalyysin avulla tunnistettiin keskeiset diskurssit, kuten menestyksen, resurssipulan ja kansainvälisen kilpailun diskurssit, ja analysoitiin niiden kielellisiä strategioita ja ideologisia painotuksia. Menetelmä tarjosi syvällisen näkökulman sii- hen, kuinka media rakentaa ja välittää käsityksiä Helsingin yliopiston asemasta osana kansainvälistä korkeakoulutuskenttää. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä diskurssia: menestyksen, resurssipulan, kansainvälisen kilpailun ja tulosten laskun diskurssit. Menestyksen diskurssi korostaa Helsingin yliopiston saavutuksia ja sen roolia kansallisena ylpeydenaiheena, kun taas resurssipulan diskurssi liittää ranking-sijoitusten heikkenemisen rahoituksen ja resurssien riittämättömyyteen. Kansainvälisen kilpailun diskurssi painottaa globaalin tiedeyhteisön paineita ja Pohjoismaiden välisiä vertailuja, kun taas tulosten laskun diskurssi rakentaa kuvaa kriisistä ja sen rakenteellisista syistä, jotka haastavat suomalaisen korkeakoulutuksen kestävyyttä ja kehitystä.
  • Ridderstad, Martta (2025)
    Pelillistäminen on ilmiönä saanut jalansijaa työelämässä sen motivoivan ja innostavan luonteen vuoksi. Varsinkin työntekijöiden viihtyvyyttä on pyritty lisäämään miellyttävän tekemisen kautta. Aikaisempi tutkimustieto kertoo pelillistettyjen menetelmien nostaneen työskentelytehokkuutta työpaikoilla, mutta tutkimusta nimenomaan työnhakijoiden motivoimisesta ei kuitenkaan ole vielä tehty paljoa. Tarve innostaa ja motivoida työnhakijoita on kuitenkin suuri niin hakijoiden, kuin rekrytointia tekevien yritysten näkökulmasta. Sen vuoksi tämä tutkielma pyrkii vastaamaan ja muodostamaan olemassa olevasta tiedosta käsityksen siitä, millainen on pelillistettyjen arviointimenetelmien suhde työnhakijan motivaatioon. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten niillä voidaan motivoida työnhakijoita sitoutumaan prosessiin ja mahdollisesti osallistumaan sellaiseen uudestaan; mitkä osallistujien taustatekijät, pelielementit, sekä oikeudenmukaisuussäännöt lisäksi vaikuttavat motivaation kokemukseen. Tutkielmassa tehtiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus kerättyyn aineistoon, joka koostui kuudesta eri vertaisarvioidusta ja ajankohtaisesta tutkimusartikkelista. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen mukaisesti tutkielmassa koottiin olemassa olevaa tietoa, etsittiin yhteneväisyyksiä ja tehtiin tulkinnanvaraisia johtopäätöksiä. Tutkimukset käsittelivät toisistaan eroavien, pelillistettyjen arviointimenetelmien herättämiä reaktioita tutkimuksiin osallistuneissa henkilöissä. Tuloksia analysoitiin teoriaohjaavasti, eli aineistoja tarkasteltiin olemassa olevien mallien avulla, tässä tapauksessa teoreettisen viitekehyksen kautta, mutta yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä muuttujia ja niiden vaikutuksia tarkasteltiin aineistolähtöisesti. Jokaisesta tutkimuksesta kerättiin tärkeimmät tiedot kuten konteksti, otos, sekä taustatekijät ja lopulta tuloksista tehtiin yhteenveto, sekä mietittiin niiden rajoituksia pohdinnassa. Tuloksissa tuli ilmi, että erilaisten pelillistettyjen arviointimenetelmien vaikutus motivaatioon oli vaihteleva. Taustatekijöiden, kuten demografisten tietojen vaikutus oli suhteellisen vähäistä, mutta teoreettisen viitekehyksen kontekstissa proseduraalisen oikeudenmukaisuuden kokemukset säätelivät motivaation kokemusta merkittävästi. Arviointimenetelmät koettiin pääosin miellyttäväksi, kunhan niiden yhteys ajateltuun työnkuvaan koettiin riittäväksi, eikä ”pelejä” koettu liian abstrakteiksi. Tulokset, vaikkakin jatkotutkimusta vaativat, voivat siis auttaa työnantajia ja rekrytoinnin ammattilaisia valitsemaan sopivia arviointimenetelmiä tulevaisuudessa.
  • Sula, Katja (2024)
    Ympäristökriisi on globaali ja yhteiskunnallisesti tärkeä asia, sillä se vaikuttaa merkittävästi jokaisen hyvinvointiin. Yhtenä ilmastonmuutosta ja luonnonvarojen liiallista käyttöä kiihdyttävänä tekijänä on liiallinen kuluttaminen, jota voidaan pyrkiä hillitsemään muuttamalla kulutustottumuksia vastuullisemmaksi. Kulutustottumuksien syntyminen ja muuttuminen liittyy vahvasti kuluttajan identiteettiin. Kuluttamisen avulla luodaan omaa identiteettiä ja sosiaalista todellisuutta sekä tuodaan esiin omia arvoja ja yhteiskunnallista asemaa. Identiteetin yhtenä osana voi olla esimerkiksi kuva itsestä vastuullisena kuluttajana, joka kertoo yksilön arvoista. Identiteettiin vaikuttavat myös sosiaaliset tekijät, kuten sosiaaliset vaikuttajat sekä sosiaaliset verkostot. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kotitaloustieteen näkökulmasta, millaisia vaikutuksia identiteetillä ja erityisesti sosiaalisella identiteetillä voi olla vastuulliseen kuluttamiseen. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koottiin käyttämällä avainsanoja, joiden avulla etsittiin tutkimuksia, artikkeleita ja teoksia hakupalveluista, kuten Google, Google Scholar, Helka ja Vaski. Aineisto koostui kulutuksen, vastuullisen kulutuksen, eettisen kulutuksen, identiteetin, sosiaalisen identiteetin ja kuluttajaidentiteetin aihepiireistä tehdystä aiemmasta tutkimuksesta. Tutkielman tulosten mukaan identiteetin ja sosiaalisen identiteetin vaikutukset vastuulliseen kuluttamiseen ovat moninaiset. Aiemmasta tutkimuksesta voitiin päätellä, että sosiaalinen identiteetti, sosiaaliset ryhmät sekä sosiaaliset vaikuttajat ovat merkittävässä asemassa vastuullisen kuluttajaidentiteetin rakentumisessa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että sosiaalisen ryhmän yhteinen ympäristöystävällinen ideologia vahvistaa vastuullista kuluttajaidentiteettiä ja vastuullinen kuluttaminen näkyy myös ostopäätöksissä. Tukea ja vahvistusta vastuulliseen kuluttamiseen on saatavilla esimerkiksi sosiaalisen median alustoilla. Toisaalta sosiaalisen median vaikuttajilla nähdään olevan merkittävä vaikutus erityisesti nuorten kuluttajaidentiteetin rakentumiseen kuitenkaan edistämättä vastuullista kuluttamista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vastuullisen kuluttamisen tukemisessa. Lisäksi tutkimus osoittaa tarpeen huomioida sosiaalinen identiteetti, kun kuluttajia ohjataan kohti vastuullista kuluttamista.