dc.date.accessioned |
2014-12-15T13:32:06Z |
und |
dc.date.accessioned |
2017-10-24T12:19:03Z |
|
dc.date.available |
2014-12-15T13:32:06Z |
und |
dc.date.available |
2017-10-24T12:19:03Z |
|
dc.date.issued |
2014-12-15T13:32:06Z |
|
dc.identifier.uri |
http://radr.hulib.helsinki.fi/handle/10138.1/4387 |
und |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138.1/4387 |
|
dc.title |
Kemian opiskelijoiden REACH-osaamisen omaehtoisen hankkimisen tukeminen |
fi |
ethesis.discipline |
Chemistry Teacher Education |
en |
ethesis.discipline |
Kemian opettajan koulutus |
fi |
ethesis.discipline |
Kemilärarutbildningen |
sv |
ethesis.discipline.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/5c9de060-c5ca-4cb6-8c4b-1380d8a5b077 |
|
ethesis.department.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/c2dd677c-da9c-4011-94b0-27b1585ac1cb |
|
ethesis.department |
Kemiska institutionen |
sv |
ethesis.department |
Department of Chemistry |
en |
ethesis.department |
Kemian laitos |
fi |
ethesis.faculty |
Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten |
sv |
ethesis.faculty |
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta |
fi |
ethesis.faculty |
Faculty of Science |
en |
ethesis.faculty.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/8d59209f-6614-4edd-9744-1ebdaf1d13ca |
|
ethesis.university.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97 |
|
ethesis.university |
Helsingfors universitet |
sv |
ethesis.university |
University of Helsinki |
en |
ethesis.university |
Helsingin yliopisto |
fi |
dct.creator |
Saarni, Jaana |
|
dct.issued |
2014 |
|
dct.language.ISO639-2 |
fin |
|
dct.abstract |
Tutkielman päätavoitteena oli kartoittaa muutoksia, joita kemian alan uusi lainsäädäntö aiheuttaa kemistien osaamiselle. Kemistien työtä muuttaa Euroopan unionin kemikaaliasetus REACH, joka astui voimaan 1.7.2007. Kemian alan sisältöosaaminen ei riitä vastavalmistuneelle kemistille: alalla tarvitaan osaamista ja ymmärrystä kemian yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta ja yleisiä työelämätaitoja.
Päätutkimuskysymyksiksi nousi tunnistaa:
i) Mikä on muuttunut ja muuttuu REACHin myötä?
ii) Millaista osaamista REACH edellyttää kemistiltä?
iii) Mitä jokaisen vastavalmistuneen kemistin pitää osata REACHista?
ja iv) Miten kemian opiskelija voi hankkia tämän tarvittavan osaamisen?
Kehittämistutkimuksessa kartoitettiin Euroopan unionin yhteisen kemikaaliasetuksen kemisteille asettamia uusia osaamishaasteita analysoimalla asetustekstejä ja Suomessa kemistejä kouluttavien yliopistojen strategioita sekä kemian laitosten osaamistavoitteita. Analyysin tulosten perusteella laadittiin opiskelumateriaali, jonka avulla opiskelijan on mahdollista täydentää osaamistaan kemian alan lainsäädännöstä. Itseopiskelumateriaali on laadittu tukemaan maisterin yleisten työelämätaitojen, kuten ryhmätyö-, ajanhallinta- ja keskustelutaitojen, kehittymistä. |
fi |
dct.language |
fi |
|
ethesis.language.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin |
|
ethesis.language |
Finnish |
en |
ethesis.language |
suomi |
fi |
ethesis.language |
finska |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
ethesis.thesistype |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
ethesis.thesistype |
master's thesis |
en |
ethesis.thesistype.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis |
|
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi-fe2017112251484 |
|
dc.type.dcmitype |
Text |
|