Browsing by Issue Date
Now showing items 61-80 of 4292
-
(2025)Tämän kandidaatintutkielman tutkimuskohteena oli varhaiskasvatuksen opettajan rooli tiimin johtajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatustiimin johtajuuteen ilmiönä sekä lisätä tietoa opettajajohtajuuden mahdollisuuksista vaikuttaa tiimin jäsenten hyvinvointiin, työmotivaatioon ja työhön sitoutumiseen. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä johtajuuteen ja tiimityöhön perehtyvästä tutkimusartikkelista, jotka lähestyivät näitä teemoja erilaisista katsontakannoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa perehdyttiin suomalaisiin tutkimusartikkeleihin, jotka käsittelevät tiimiä ja sen johtamista, johtajuuden, työhyvinvoinnin, -motivaation ja työhön sitoutumisen näkökulmasta. Tutkimuksen kirjallisuusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset kuvasivat tiimijohtajuuden muotoutumista varhaiskasvatuksen kontekstissa sekä sen vaikutusmahdollisuuksia tiimin jäsenten työhyvinvointiin, -motivaatioon ja työhön sitoutumiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että tiimijohtajuus toteutuu tiimin kanssa vuorovaikutteisesti ja tiimin rakentuminen vaatii johtajuuden kannalta vankkoja johtamiskäytänteitä sekä tiimin toiminnan koordinointia, toimintakulttuurin ja työilmapiirin vahvistamista sekä tiimin johtajan omaa reflektiota johtajuudesta ja sen tuomasta vastuusta. Tutkimustulosten pohjalta voitiin myös todeta, että tiimin jäsenten työhyvinvoinnin, -motivaation ja sitoutumisen rakentuminen vaatii tiimin johtajalta tiimitoiminnan organisointia siten, että työn laadulliset tekijät, tiiminvälinen vuorovaikutus ja luottamus sekä työntekijöiden asiantuntijuus ja sen arvostus toteutuvat. Varhaiskasvatuksen kontekstissa tutkimusta tiimijohtajuuden vaikutuksista työhyvinvointiin, -motivaatioon ja työhön sitoutumiseen on tuotettu Suomessa vielä hyvin vähän. Aiempi tutkimus osoittaa kuitenkin sen, että varhaiskasvatuksen opettajat kaipaisivat enemmän koulutusta ja tukea omaan opettajajohtajuuteensa ja sen määrittelemiseen. Tutkimustuloksiamme tarkastellessa voidaan todeta, että kiinnittämällä huomiota tiimin johtamistaitoja kartuttaviin tekijöihin, voidaan tukea tiimien hyvinvointia sekä parantaa tiimin jäsenten työmotivaatiota ja työhön sitoutumista aikaisempaa paremmin. Tällä tavalla voitaisiin vaikuttaa positiivisesti varhaiskasvatustyön laatuun.
-
(2025)Innovointiajattelu on muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana alkanut vaikuttaa myös opetuksen ja kasvatuksen kentällä. Alan tutkimusta on tehty erilaisten innovaatioiden ja innovatiivisuuden parissa, mutta pedagogisten menetelmien innovoinnin tutkimus on ollut hyvin vähäistä. Tässä tutkielmassa pyrin lisäämään ymmärrystä pedagogisesta innovoinnista tarkastelemalla Young Leader -metodin syntyyn vaikuttaneita tekijöitä sekä kuvaamalla kyseisen metodin innovaatioprosessin kulkua. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Mitkä tekijät vaikuttivat Young Leader -metodin syntymiseen? Mitä vaiheita oli Young Leader -metodin innovaatiopro-sessissa? Tutkielma toteutui laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineiston keräsin haastattelemalla kaksi kertaa Young Leader -metodin keksijää ja kehittäjää Maritta Lamposta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja. Aineiston analysoinnissa käytin teorialähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että Young Leader -metodin syntyvaiheeseen vaikuttivat sekä innovoijaan että sosiaaliseen ympäristöön liittyvät tekijät. Innovoijaan liittyvistä tekijöistä merkittävimpinä näyttäytyivät koulutus sekä työ- ja elämänkokemus, kun taas sosiaalisen ympäristöön liittyvistä tekijöistä korostui yhteistyö ja vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa. Young Leader -metodin innovaatioprosessista oli löydettävissä seuraavat vaiheet: lähtökohta, ideointi, idea-testaus-arviointi-sykli, menetelmän perusmalli sekä yhtäaikainen jatkuva kehittäminen, diffuusio ja muiden sovellukset. Tulosten pohjalta voidaan pohtia, edistäisikö esimerkiksi innovointiin tähtäävän koulutuksen ja yhteistyömahdollisuuksien lisääminen pedagogisten menetelmien innovointia. Young Leader -metodin innovaatioprosessin kulku eri vaiheineen on selkeä ja siinä voidaan nähdä yhteneväisyyksiä aiemmin kehitettyjen innovaatioprosessimallien kanssa. Young Leader -innovaatioprosessin vaiheita seuraten olisi todennäköisesti mahdollista luoda uusi pedagoginen menetelmä. Lisätutkimusta tarvittaisiin muun muassa pedagogisen menetelmän kehittämisestä, soveltamisesta ja leviämisestä.
-
(2025)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyttöjen ja vulvallisten sukuelimistä ja seksuaalisesta nautinnosta kerrotaan yläkoulun terveystiedon oppikirjassa vuodelta 2024. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vulvallisten nautintoa ei ole tuettu riittävästi terveystiedon oppikirjoissa esimerkiksi jättämällä mielihyvän kannalta olennainen klitoris esittelemättä tai kertomalla rajoittuneita käsityksiä seksiakteista tai tyttöjen seksuaalisesta toimijuudesta. Taustakontekstina tutkimukselle on tyttöjen historiallisesti huonompi asema seksuaalioikeuksien, nautinnon ja niitä tukevan tiedon suhteen. Menetelmät. Toteutin laadullisen tutkimuksen, jossa tutkin empiirisesti Sanoma Pron kustantamaa yläkoulun terveystiedon oppikirjaa Lähde 7–9 Terveystieto (OPS 2016, painos 2024). Käytin kriittisen diskurssianalyysin menetelmää, jossa havainnoin sanavalintojen ja sanomatta jätettyjen tietojen merkitystä tyttöjen ja vulvallisten nautinnolle ja ymmärrykselle omista sukuelimistään. Diskurssianalyysia pohjustaa sosiaalisen konstruktivismin teoriasuuntaus, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisissa ja kielellisissä käytänteissä. Painotin analyysia tyttöjen ja vulvallisten seksuaalisen hyvinvoinnin kannalta ongelmallisiin sisältöihin, joita vertasin pojista ja miestyypillisistä kehoista kerrottaviin tietoihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimassani oppikirjassa Lähde 7–9 Terveystieto ei ollut aiempiin tutkimuksiin verrattuna yhtä ehdottomia narratiiveja tyttöjen nautinnosta. Oppikirjan voi kuitenkin nähdä ylläpitävän vulvallisten sukuelimistä koettavaa häpeää, joka estää heidän nautintoaan. Klitoris mainittiin, mutta sen rakennetta ei esitelty, vaikka niin tehtiin vastaavista miestyypillisistä sukuelimistä. Anatomisessa kuvassa klitoris näytettiin virheellisesti vain sen ulkoisina osina. Tekstissä ei kuvattu vulvan häpyhuulia tai niiden muutoksia murrosiässä toisin kuin peniksen ja kivesten osalta tehtiin. Vulvallisten kiihottumisnesteen alkuperää ei selitetty, mutta peniksellisen siemennesteen muodostuminen esiteltiin. Seksiaktien tai pornon määrittely ei tukenut tyttöjen nautintoa, mutta selitysten kapeus ei ollut sukupuolisidonnaista.
-
(2025)Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhojentanssimekon ompeluprosessissa yhdistetään asiakkaan (tanssijan) toiveet ja ompelijan tekninen osaaminen, millaisia haasteita syntyy työn suunnittelussa ja toteutuksessa toiselle henkilölle, sekä kuinka tärkeää kommunikaatio on suunnittelu- ja ompeluprosessin onnistumisessa. Tutkimus toteutettiin seuraamalla ompeluprosessia neljän sovituskerran aikana ja haastattelemalla asiakasta jokaisen sovituksen lopussa. Menetelmät. Haastattelut toimivat tutkimuksen pääasiallisena aineistona. Jokaisen sovituksen jälkeen asiakkaalle esitettiin seuraavat kysymykset: 1. Tyytyväisyys mekon istuvuuteen ja ulkonäköön. 2. Näkemykset siitä, onko omat toiveet huomioitu. 3. Kokemukset mekon käytettävyydestä ja liikkumisen mukavuudesta. Aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla, tunnistaen keskeiset teemat, kuten asiakkaan tyytyväisyys, kommunikaation merkitys ja käytännön haasteet. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin FEA-mallia (Functional, Expressive, Aesthetic), joka auttaa analysoimaan ja ymmärtämään vaatetuksen suunnitteluprosessia kolmen näkökulman kautta, joita ovat toiminnallisuus, ilmaisullisuus sekä esteettisyys. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että vanhojentanssimekon onnistunut toteutus edellyttää tiivistä yhteistyötä ja jatkuvaa kommunikaatiota asiakkaan ja ompelijan välillä. Sovituskertojen aikana tapahtuva palautteenanto auttoi hienosäätämään mekkoa asiakkaan tarpeiden mukaiseksi, mikä korosti prosessin iteratiivisuutta. Ompelijan tekninen osaaminen ja kyky mukautua asiakkaan toiveisiin olivat avainasemassa lopputuloksen onnistumisessa.
-
(2025)Tavoitteet. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä opetusmetodit motivoivat oppilaita varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös varhaisten vieraiden kielten opettajien pedagogisen osaamisen merkitystä oppilaiden motivoimisessa. Vieraita kieliä opiskellaan kouluissa vähenevissä määrin. Tämän takia on tärkeää selvittää, mitkä tekijät motivoivat oppilaita varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa, jotta oppilaiden halukkuus opiskella vieraita kieliä säilyy tulevaisuudessakin. Tutkimuksessa esitellään oppilaita motivoi-via opetusmetodeja varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa. Opettajan pedagogisen osaamisen merkitys varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa tulee myös esitellyksi. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimus kartoittaa erilaisia oppilaita motivoiva opetusmetodeja varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa sekä paneutuu opettajan pedagogisen osaamisen merkitykseen varhaisessa vieraan kielen ope-tuksessa. Tarkastelin niin englannin- kuin suomenkielisiä tutkimuksia. Aineisto kerättiin pää-osin englanninkielisiä hakutermejä käyttäen, mutta myös suomenkielisiä hakutermejä hyö-dyntäen. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista. Tutkimus pyrkii antamaan mahdollisimman laa-jan yleiskuvan tutkittavasta ilmiöstä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaisen vieraan kielen opettajan pedagogiset taidot ovat keski-össä vieraiden kielten opetuksessa. Pedagogisiin taitoihin kuuluu opettajan heittäytymiskyky työhön ja varhaiskasvatuksen pedagogiset taidot. Opettajan tulee innostaa oppilaitaan ja olla halukas kehittämään omaa osaamistaan. Myös varhaisen vieraan kielen opettajan valitsemat opetusmetodit vaikuttavat ratkaisevasti oppilaiden motivaatioon. Motivoivia opetusmetodeja ovat muun muassa erilaiset pelit ja leikit, tarinoiden hyödyntäminen opetuksessa sekä rooli-leikit. Opetusmetodien tulee olla interaktiivisia, rohkaisevia ja niiden tulee olla oppilaiden ikä-tasolle kohdennettuja. Varhaisen vieraan kielen opettajan tulee ottaa oppilaiden persoonalli-suus, kyvykkyys ja erilaiset oppimistyylit huomioon opetusmetodeja valittaessa.
-
(2025)Hyvinvointi on laaja ja moniselitteinen käsite, joka pitää sisällään muun muassa ihmisen psyykkisen, sosiaalisen ja fyysisen terveyden sekä onnellisuuden. Lasten kohdalla on tärkeää tarkastella myös kouluhyvinvointia, sillä koulu toimii kodin lisäksi hyvin merkityksellisenä lapsen elinympäristönä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ne oppilaat, jotka saavat erityistä tukea, eivät ole niin hyvinvoivia kuin vertaisensa. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä erityistä tukea saavien oppilaiden kouluhyvinvointiin ja mitkä tekijät painottuvat juuri erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui viisi englanninkielistä tutkimusartikkelia, joissa tutkittiin erityistä tukea saavien oppilaiden hyvinvointia moniulotteisesti ja koulun kontekstissa. Aineiston sisältöanalyysi toteutettiin teema-analyysina. Teema-analyysin avulla tunnistettiin erityistä tukea saavien oppilaiden kouluhyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Lisäksi teemoja analysoitiin Konun ja Rimpelän (2002) luoman koulun hyvinvointimallin näkökulmasta. Tutkimustulosten mukaan erityistä tukea saavat oppilaat olivat tyytymättömimpiä ystävyyssuhteisiinsa ja muuhun saamaansa sosiaaliseen tukeen koulussa sekä koulumenestykseensä. Erityistä tukea saavilla oppilailla oli heikompi itsetunto ja resilienssi. He myös kohtasivat koulussa enemmän kiusaamista kuin vertaisensa. Konun ja Ripmelän (2002) mallista esiin nousi sosiaalisten suhteiden osa-alue. Koulussa olisi syytä painottaa sosioemotionaalisten ja mielenterveystaitojen opettamista ja vahvistamista. Erityisen tuen oppilaiden kouluhyvinvointia olisi syytä tutkia lisää erilaisissa erityisopetuksen konteksteissa, kuten osa-aikaisessa erityisopetuksessa sekä luokkamuotoisessa kokoaikaisessa erityisopetuksessa.
-
(2025)Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena on analysoida, kuinka suomalainen valtamedia kehystää Helsingin yliopiston sijoituksia kansainvälisissä yliopistorankingeissa ja millaisia diskursseja median esitystavat rakentavat. Tarkastelun keskiössä ovat diskurssien vaikutukset lukijoiden käsityksiin yliopiston menestyksestä suhteessa kansainväliseen kilpailuun, resursseihin ja korkeakoulupolitiikkaan. Tutkimus hyödyntää diskurssianalyysiä, jonka avulla selvitetään, miten median käyttämät kieli- ja kehystysstrategiat tuottavat merkityksiä ja vaikuttavat korkea- koulutusta koskevaan julkiseen keskusteluun. Näin tutkimus pyrkii valottamaan yliopistoran- kingien roolia osana laajempia yhteiskunnallisia ja koulutuspoliittisia ilmiöitä. Menetelmät. Tutkimuksessa hyödynnettiin diskurssianalyysiä, joka mahdollistaa kielenkäytön ja diskurssien kautta välittyvien merkitysten tutkimisen. Aineisto koostui suomalaisen valta- median artikkeleista 2020-luvulta, joissa käsitellään Helsingin yliopiston sijoituksia kansain- välisissä yliopistorankingeissa. Diskurssianalyysin avulla tunnistettiin keskeiset diskurssit, kuten menestyksen, resurssipulan ja kansainvälisen kilpailun diskurssit, ja analysoitiin niiden kielellisiä strategioita ja ideologisia painotuksia. Menetelmä tarjosi syvällisen näkökulman sii- hen, kuinka media rakentaa ja välittää käsityksiä Helsingin yliopiston asemasta osana kansainvälistä korkeakoulutuskenttää. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä diskurssia: menestyksen, resurssipulan, kansainvälisen kilpailun ja tulosten laskun diskurssit. Menestyksen diskurssi korostaa Helsingin yliopiston saavutuksia ja sen roolia kansallisena ylpeydenaiheena, kun taas resurssipulan diskurssi liittää ranking-sijoitusten heikkenemisen rahoituksen ja resurssien riittämättömyyteen. Kansainvälisen kilpailun diskurssi painottaa globaalin tiedeyhteisön paineita ja Pohjoismaiden välisiä vertailuja, kun taas tulosten laskun diskurssi rakentaa kuvaa kriisistä ja sen rakenteellisista syistä, jotka haastavat suomalaisen korkeakoulutuksen kestävyyttä ja kehitystä.
-
(2025)Tavoitteet. Toisen kielen oppii altistumalla kielelle ja käyttämällä sitä itse vuorovaikutuksessa. Suomea toisena kielenä opiskelevat oppilaat jakautuvat epätasaisesti. Suomessa on kouluja, joissa yli puolet oppilaista opiskelevat suomi toisena kielenä -oppimäärää (S2), ja kouluja, joissa S2-oppimäärää opiskelevia ei ole ollenkaan. Tällöin S2-oppimäärää opiskeleva ei välttämättä altistu tarpeeksi suomen kielelle. Suomalaiset opettajat ovat huolissaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielitaidon riittävyydestä elämässä etenemiseen. Lisäksi suomalaiset opettajat kaipaavat resursseja ja keinoja S2-opetukseen. Tämän tutkielman tavoit-teena oli edistää suomen oppimista toisena kielenä kokoamalla menetelmiä toisen kielen oppimisen tukemiseen. Tutkielmassa esitetään menetelmiä toisen kielen oppimisen tukemiseen tilanteessa, jossa oppilas altistuu kielelle niukasti. Menetelmät. Tässä laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä narratiivista kirjallisuuskatsausta. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin pyrittiin kokoamaan tutkimustietoon perustuvia menetelmiä toisen kielen opetukseen. Tutkimukseen valikoitui 7 artikkelia, joista 4 esitteli tutkimustietoa, ja 3 ehdotti aiempaan tutkimukseen nojaten pedagogisia ratkaisuja opetukseen. Tutkielmaan valittiin artikkeleita, joissa käsiteltiin toisen kielen oppimisen tukemista perusopetuksen aikana tai yleisesti. Tutkielman aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin teorian mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulosten mukaan opettaja voi varmistaa laadukkaan toisen kielen opetuksen ja tukea toisen kielen oppimista useilla eri keinoilla. Tutkimustulosten menetelmän painottuivat siihen, miten opettaja voi suunnitella ja toteuttaa opetusta koulussa. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin esiin myös keinoja, joilla opettaja voi lisätä oppilaan altistumista toiselle kielelle myös koulun ulkopuolella. Menetelmät ovat eriteltynä kappaleessa 5. Tutkimustulokset ja niiden tulkintaa. Tutkielman tulokset ja aiempi tutkimus painottavat altistumisen merkitystä toisen kielen oppimisessa. Tässä tutkielmassa esiin tulleilla keinoilla opettaja voi lisätä altistusta toiselle kielelle niin koulussa kuin oppilaan vapaa-ajallakin, mutta tarvitaan muitakin ratkaisuja toisen kielen oppimisen tukemiseen kuin menetelmien antaminen opettajille.
-
(2025)Luku- ja kirjoitustaito ovat tärkeitä taitoja oppia lapsuudessa. Pisa 22 -tutkimuksen mukaan heikosti suoriutuvien suomalaisten lukijoiden määrä on kuitenkin kasvanut merkittävästi. Aiemmat tutkimukset korostavat, että lukutaidon heikentyminen lisää syrjäytymisen riskiä, minkä lisäksi kirjoittamisen haasteilla on todettu olevan psykososiaalisia ja akateemisia vaikutuksia aikuisuudessa. Kaikkien taitojen rakentuessa valmiuksille ja valmiuksien varhaisille aistikokemuksille, on perusteltua ja tarpeen tarkastella lukemisen ja kirjoittamisen oppimista aistien näkökulmasta. Ammattini toimintaterapeuttina ja sen tuoman työkokemuksen pohjalta kiinnostuin erityisesti proprioseptiivisen aistin merkityksestä lukemisen ja kirjoittamisen kontekstissa. Tutkielmani tehtävänä on koota yhteen tutkittua tietoa proprioseptiivisen aistin vaikutuksesta lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen sekä niiden taustalla olevien valmiuksien kehittymiseen. Tarkoituksenani oli narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin luoda aiheesta tutkittua tietoa yhteen keräävä tiivis kuvaus. Aineistoon päätyi kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa tutkittavat olivat 6–14-vuotiaita lapsia ja nuoria. Tutkimukset valikoituivat osaksi aineistoa etukäteen asetettujen sisäänottokriteerien perusteella Helka- ja Eric-tietokannoista, joiden lisäksi kaksi tutkimusta löytyi helmenkasvatusmenetelmän avulla poissuljettujen tutkimusten sisällysluetteloista. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustuloksien perusteella proprioseptiivinen aisti on yksi tekijä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen taustalla vaikuttaen niin erilaisten valmiuksien kuin taitojen kehittymiseen. Tulosten mukaan sillä on vaikutusta lukemisen ja kirjoittamisen laatuun ja sujuvuuteen, asennonhallintaan, lihasvoimaan sekä silmien liikkeisiin ja koordinaatioon. Näiden osa-alueiden sisällä merkittävimpiä yhteyksiä proprioseptiivisella aistilla oli käsialan luettavuuteen, tasapainoon, silmien fiksaatioon ja yleisesti lukutaitoon. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia miten kehotietoaistien ja erityisesti proprioseptiivisen aistin jäsentymistä voidaan tukea konkreettisesti luku- ja kirjoitustaitojen opetuksen yhteydessä ja ottaen sen osaksi kouluarjen rutiineja.
-
(2025)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kodin sosioekonomisen aseman ja kodin lukuympäristön vaikutuksia peruskouluikäisten lasten lukutaitoon. Aiempien tutkimustulosten perusteella tiedetään, että sekä kodin sosioekonominen asema että lukuympäristö vaikuttavat lapsen lukutaitoon. Tämän tutkielman tavoitteena olikin selvittää, millainen ja kuinka merkittävä tämä vaikutus on ja kuinka se ilmenee peruskoulun eri vaiheissa. Tutkielman tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka keinoin tutkimustuloksia analysoitiin ja vertailtiin kriittisesti. Tutkimusaineistona käytettiin tutkimuksia, jotka havainnoivat lapsen lukutaitoa kiinan, englannin ja suomen kieliympäristöissä. Tutkielman tulokset osoittivat, että kodin korkeampi sosioekonominen asema korreloi positiivisesti lapsen paremman lukutaidon kanssa. Vahvin yhteys kodin sosioekonomisella asemalla ja lapsen lukutaidolla oli peruskoulun ensimmäisillä luokilla, mikä viittaa varhaislapsuudessa saadun tuen ja lukemaan oppimista edistävien resurssien merkitykseen varhaislapsuudessa. Sosioekonomisen aseman tekijöistä vanhempien korkeampi tulo-, koulutus- ja ammattitaso olivat kaikki yhteydessä lapsen korkeampaan lukutaidon tasoon. Tuloksista ilmeni myös lukuympäristön olevan yhteydessä lapsen lukutaitoon peruskoulun kaikissa vaiheissa. Vaikutusta oli niin lukuympäristön fyysisillä tekijöillä, kuten kodin kirjojen määrällä, kuin myös asenteisiin ja tapoihin liittyvillä tekijöillä, kuten lapsen ja vanhemman yhteisillä lukuhetkillä. Erot tarkasteltujen ikäluokkien välillä näkyivät lähinnä siinä, mitkä lukutaidon osa-alueet paranivat suotuisamman lukuympäristön myötä. Sekä kodin lukuympäristöä että sosioekonomista asemaa tarkastellessa tulokset olivat vastaavia kieli- ja kulttuurikontekstista riippumatta. Kaiken kaikkiaan tuloksissa korostui perheen roolin merkitys lapsen lukutaidon kehityksessä. Tulokset kannustavat erityisesti sosioekonomisesti haavoittuvassa asemassa olevien perheiden tukemiseen sekä kielellistä kehitystä ja lukutaitoa tukevan lukuympäristön rakentamiseen.
-
(2025)Tarkastelen tutkimuksessani, millaista myötätunto on varhaiskasvatuksessa, sekä miten myötätuntoa tuetaan. Tutkimukysymykset ovat seuraavanlaiset: Millaista myötätunto on varhaiskasvatuksessa? Sekä: Miten myötätuntoa tuetaan varhaiskasvatuksessa? Myötätunto on nouseva ilmiö varhaiskasvatusta koskevissa tutkimuksissa, jota on tutkittu esimerkiksi: myötätuntotekojen rakentumisen näkökulmasta (Salmi, Rajala & Lipponen, 2022) ja myötätuntoisen kosketuksen merkityksen näkökulmasta (Cekaite & Bergnehr, 2018). Näissä molemmissa tutkimuksissa, kuten monessa muussakin on korostunut myötätunnon tärkeys. Aikaisemmassa tutkimuksessa on vahvistettu, kuinka vähäistä myötätuntoon liittyvä tutkimus on varhaiskasvatuksessa (Lipponen, Rajala & Hilppö, 2018). Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa toimi haastattelumenetelmä ja tarkemmin teemahaastattelu. Haastateltavia haettiin sähköpostitse infokirjeellä. Tutkimukseen osallistui kaksi haastateltavaa, joista molemmilla on kasvatustieteiden tutkinto. Toisella haastateltavalla oli varhaiskasvatuksen opettajan tutkinnon lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettajan lisätutkinto. Haastattelut pidettiin päiväkodissa joulukuussa 2024. Haastatteluiden kesto oli yhteensä 52 minuuttia (21 ja 31 minuuttia) ja litteroinnin jälkeen tekstiä kertyi 13 sivullista. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä ja muodostetuista teemoista luotiin taulukko ylä- ja alateemoista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että myötätunto on varhaiskasvatuksen arjessa vahvasti läsnä ja sitä näkyy arjen monissa tilanteissa. Lohdutustilanteissa nousee myötätunnon merkitys vahvasti esille, jossa korostuu myös sensitiivinen toiminta ja lähestyminen. Myötätuntoa tuetaan arjen erilaisissa tilanteissa, joissa varhaiskasvattajan mallintaminen ja sanoitus on erityisen tärkeässä roolissa. Myötätuntoa tuetaan myös suunnitellussa toiminnassa tukemalla siihen liittyviä alueita. Toimintaa ei kuitenkaan suunnitella niin, että tavoitteena olisi suoraan tukea myötätuntoa.
-
(2025)Tutkielmassa tarkastellaan korkeakouluopiskelijoihin ja heidän toimeentuloonsa liitettyjä merkityksiä eduskunnan täysistunnoissa. Tarkastelen keskustelua suomalaisen koulutuspolitiikkaa ohjaavien diskurssien, mahdollisuuksien tasa-arvon ja inhimillisen pääoman näkökulmista. Tutkielman aineistoksi valittu opposition tekemä välikysymys syksyllä 2023 liittyen nuorten tulevaisuuteen pitää sisällään merkitysten diskursiivista rakentumista liittyen vaatimuksiin, jossa keynesiläisen hyvinvointivaltion käsitys mahdollisuuksien tasa-arvon materiaalisesta turvaamisesta, ja inhimillinen pääoma schumpterilaisen hyvinvointivaltion ensisijaisena funktiona näyttäytyy vaatimuksia taustoittavina tekijöinä. Käytän aineiston analyysissa post-strukturalistista poliittisen artikulaation teoriaa, joka pohjautuu Ernesto Laclaun (2005) ja Chantal Mouffen populistisen artikulaation teoriaan. Post-strukturalistinen poliittisen artikulaation teoriassa merkityksenantoja tarkastellaan rinnasteisuuden ketjun, erontekojen, kelluvien ja tyhjien merkitsijöiden sekä hegemonian käsitteen avulla. Tutkimuskysymys pyrkii vastaamaan seuraavaan kysymykseen: Millaisia merkityksiä kansanedustajat liittävät korkeakouluopiskelijoihin ja heidän toimeentuloonsa? Välikysymystä koskevat puheenvuorot jakautuivat käsittelemään mielenterveyttä ja julkista talout-ta sekä niiden suhdetta toisiinsa kelluvan ja tyhjän merkitsijän sekä hegemonisen diskursiivisen tilan kehyksissä. Mielenterveyttä ja julkisen talouden tulevaisuutta käsittelevät puheenvuorot jakautuivat lopulta viiden eri rinnasteisuuden ketjun ja eronteon merkityskenttiin, jotka käsittelivät leikkausten vaikutusta nuoriin, välikysymyksen oikeutusta, velkaa, mielenterveyden yhteiskunnallista merkitystä ja leikkausten ja veronkevennysten välistä suhdetta. Rinnasteiset ketjut ja eronteot ilmaisivat korkeakouluopiskelijoihin ja toimeentuloon liitettyjä diskursiivisia inhimilliseen ja mah-dollisuuksien tasa-arvoon perustuvia merkityksiä, joissa mielenterveys ilmeni tulkintani mukaan monimerkityksellisyyden vuoksi kelluvaan jäävänä merkitsijänä. Tyhjäksi merkitsijäksi osoittautui tukintani mukaan tulevaisuus, jota pyrittiin täyttämään erilai-silla optimistisia tai uhkakuvia maalailevilla argumenteilla. Kelluvan ja tyhjän merkitsijän analyysin perusteella hegemoniseksi osoittautui uusliberaalin rationaliteetin logiikka, joka rakensi keskustelussa mielenterveyden kelluvuudelle ja tulevaisuuden tyhjyydelle ennakoitavissa ja hallittavissa olevan kehyksen markkinaliberalistisella diskurssilla.
-
(2025)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikin ryhmämuotoiset interventiot esikoulussa ja alakoulussa vaikuttavat tutkimuskirjallisuuden mukaan kielellisten valmiuksien kehittymiseen sekä toiminnanohjauksen taitojen vahvistumiseen. Näitä musiikin siirtovaiku tuksia on tutkittu viime vuosikymmeninä laajasti, mutta lähinnä aktiivisen musiikinharrastami sen näkökulmasta. Mielenkiinto viimeisimpien vuosien aikana on kohdistunut myös matalan kynnyksen musiikkitoimintaan, jolla tarkoitetaan koulussa tai esikoulussa toteutettavaa ryh mämuotoista musiikinopiskelua. Tässä tutkimuksessa näkökulma suuntautuu juuri näihin koulussa ja esikoulussa toteutettuihin interventioihin ja niistä saatuun tutkimusnäyttöön. Aihe koskettaa myös yhteiskunnallista koulukeskustelua, sillä esimerkiksi painotetun musiikinope tuksen luokkia ollaan vähentämässä ja musiikin aineenopettajien roolia peruskoulun opetuk sessa kaventamassa. Lisäksi yhteiskunnalliseen keskusteluun on noussut lukutaidon heikke neminen sekä toiminnanohjauksen taitojen heikentyminen, jonka osoittavat esim. lisäänty neet ADHD-diagnoosit. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voivatko lisätty musiikki ja sen siirtovaikutukset edistää oppilaan oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tutkimuksen menetelmänä toimii integroiva kirjallisuuskatsaus ja metodina aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Varsinainen tutkimusaineisto koostuu esikoulu- ja kouluikäisille toteutetuista interventiotutkimuksista. Kirjallisuuskatsaus painottuu satunnaistettuihin interventiotutkimuk siin sosioekonomisen perhetaustan ja aiemman harrastustaustan vaikutusten minimoiseksi. Tutkimus osoitti, että musiikin lyhytkestoisillakin interventioilla on suuri vaikutus lapsen kielel listen valmiuksien kehittymiseen. Toiminnanohjauksen taitojen osalta tutkimuksessa ilmeni ristiriitaisuuksia, mutta useat pidemmän aikavälin interventiot osoittivat merkittävää kehitystä myös lapsen toiminnanohjauksen taidoissa. Kiistanalaisia tutkimustuloksia löytyi musiikin ja älykkyyden välisistä yhteyksistä sekä sosioemotionaalisten taitojen ja musiikin kausaalisesta yhteydestä.
-
(2025)Anonyymi rekrytointi on keino, jota voidaan käyttää muun muassa rekrytointiprosessien yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Anonyymi rekrytointi on ollut esillä enemmän viimeisimpinä vuosina ja rekrytointiprosessien yhdenvertaisuuteen on kiinnitetty koko ajan enemmän huomiota. Rekrytointitapaa on tutkittu toistaiseksi melko vähän ja aikaisempi tutkimustieto on melko ristiriitaista – anonyymin rekrytoinnin on nähty parantavan yhdenvertaisuutta rekrytoinneissa, mutta myös heikentävän sitä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia anonyymin rekrytoinnin mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuutta. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisesti. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on esimerkiksi tutkia aikaisemman tutkimustiedon johdonmukaisuutta sekä tutkimuksen kehitystä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin kahden eri tietokannan avulla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä viisi artikkelia analysoitavaksi. Koska aikaisempaa tutkimusta on saatavilla melko vähäisesti, aineiston tarkastelukohdat sekä tutkimusjoukot olivat keskenään melko erilaisia. Aineiston perusteella selvisi, että etenkin työnhakijat ovat yleisesti tyytyväisiä anonyymiin rekrytointiin ja rekrytointitavan käyttö voi rohkaista hakijoita hakemaan työpaikkaa. Anonyymi rekrytointi keräsi kannatusta erityisesti naisilta sekä maahanmuuttajataustaisilta työnhakijoilta. Toisaalta anonyymiin rekrytointiin suhtauduttiin erityisesti rekrytoijien puolesta negatiivisesti. Rekrytoijat näkivät rekrytointipäätösten olevan hankalampi tehdä, kun työhakemuksilta puuttui tietoja työnhakijasta. Lisäksi selvisi, että rekrytoijat saattavat aliarvioida sitä, miten ennakkoluulot vaikuttavat heidän päätöksiinsä. Tulevaisuuden osalta ehdotettiin, että rekrytoijia tulisi kouluttaa ennakkoluuloista sekä rekrytointisyrjinnästä. Lisäksi anonyymista rekrytoinnista voisi omaksua piirteitä työnhakuun - esimerkiksi kuvan peittäminen työhakemukselta voi olla eräs matalan kynnyksen tapa luoda yhdenvertaisempaa rekrytointia.
-
(2025)Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena on kuvata, analysoida ja tulkita muuttuneen työelämän haasteita työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan sitä, miten informaatio- ja viestintäteknologian käyttö työperäisiin tarkoituksiin ulottuu vapaa-ajalle ja millainen merkitys työperäisellä käytöllä voi olla hyvinvoinnille, etenkin työn ja vapaa-ajan rajan hallinnan ja palautumisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta on rakennettu keskeisten teemojen ympärille, joita tässä tutkielmassa ovat työhyvinvointi sekä informaatio- ja viestintäteknologian käyttö työn välineenä. Menetelmät. Tutkielmassa hyödynnettiin menetelmänä narratiivista kirjallisuuskatsausta, joka mahdollisti aiheen laaja-alaisen kuvaamisen. EBSCO, Scopus ja EBSCOhost- tietokannoista valikoitui ennalta määriteltyjen kriteerien ja hakutermien avulla yhteensä kuusi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia tutkielman aineistoksi. Aineiston laatua arvioitiin valintaprosessin aikana ja aineistoon pyrittiin valitsemaan mahdollisimman tuoreita tutkimuksia, kuitenkin aikaisintaan vuodelta 2017. Aineistosta poimittiin teemoittelun avulla tutkimuskysymyksiin vastaavat kohdat. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tulokset osoittivat, että muuttunut työelämä ja sen myötä yleistynyt työperäinen informaatio- ja viestintäteknologian käyttö on hämärtänyt työn ja vapaa-ajan rajoja merkittävästi. Tulokset nostivat keskiöön rajan hallinnan keinot ja tarpeen vastuun jakamisesta yksilön lisäksi myös organisaatioille. Palautumista tarkasteltaessa tulokset osoittivat, että työperäistä informaatio- ja viestintäteknologian käyttöä tulisi tarkastella korkeista työn vaatimuksista kumpuavana käytöksenä, eikä niinkään stressitekijänä. Lähtökohtaisesti työperäinen käyttö nähtiin palautumista heikentävänä, mutta joissain olosuhteissa myös palautumisen mahdollistavana tekijänä. Tutkielman rajoitteet tunnistettiin ja niiden pohjalta ehdotettiin jatkotutkimuksien aiheita.
-
(2025)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää piilo-opetussuunnitelman ja sen käytösodotusten ja vaatimusten ilmeneminen luokkahuoneessa, sekä miten ne vaikuttavat oppilaiden, joilla on ADHD, koulunkäyntiin, opettajan näkemykseen oppilaasta ja heidän väliseen vuorovaikutukseensa, oppilaan arviointiin ja opetukseen. Piilo-opetussuunnitelmalla tarkoitetaan sääntöjä, tapoja ja normeja, joita ei ole kirjattu viralliseen opetussuunnitelmaan, ja jotka oppilaan on hallittava virallisen opetussuunnitelman vaatimusten lisäksi menestyäkseen koulussa. Tutkimuskysymyksenä on “”Miten oppilaan ADHD:n liitettävä sekä piilo-opetussuunnitelman käytösodotusten vastainen käytös määrittelee opettajan käsitystä oppilaasta ja miten tämä käsitys ohjaa opettajan vuorovaikutusta, opetusta ja käytöstä oppilasta kohtaan?”. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tieto ADHD:sta vaikuttaa oppilaan ja opettajan väliseen vuorovaikutussuhteeseen negatiivisesti sekä sen, että opettajan näkemys oppilaan kyvyistä ja käytöksestä vaikuttaa opettajan antamaan opetuksen laatuun. Tarkoituksena oli selvittää se, miten piilo-opetussuunnitelma vaikuttaa tämän kaiken taustalla. Tutkimuksessa aineistona käytettiin seitsemää englanninkielistä ja vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Aineistosta kuusi olivat kvantitatiivisia ja yksi kvalitatiivinen, ja kaikki sijoittuivat jonkinlaiseen luokkahuone- tai koulukontekstiin. Menetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin ottaen integroiva kirjallisuuskatsaus, sillä se mahdollisti vapaamman suhtautumisen aineiston keruuseen. Analyysitapani oli aineistopohjainen analyysi, sillä aineisto valittiin tutkimuskysymyksien mukaan eikä analyysia ohjannut mikään tietty teoria. Tutkimuksen kohteena olivat oppilaat, joilla on ADHD, ADHD:hen liitettävää käytöstä tai ADHD:n liitettäviä temperamenttipiirteitä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilailla, joilla on ADHD, oli muihin verrattuna konfliktitäyteisempi ja huonompi vuorovaikutussuhde opettajan kanssa, sillä opettajan käsitys oppilaan ADHD:sta ja oppilaan piilo-opetussuunnitelman vaatimusten vastaisesta käytöksestä vaikutti negatiivisesti hänen näkemykseensä oppilaasta sekä oppilaan opetettavuudesta. Tämän vuoksi oppilas sai enemmän korjaavaa palautetta ja huonompaa opetusta opettajalta. ADHD on siis oppilasta määrittävä tekijä opettajan näkökulmasta.
-
(2025)Yrittäjyys on levinnyt osaksi arkipuhetta ja sitä sovelletaan nykyään kaikilla ihmisen elämän osa-alueilla. Yrittäjyydestä on muodostunut lähes synonyymi aktiivisuudelle, tehokkuudelle ja luovuudelle. Nämä piirteet mielletään elämässä selviytymisen välineinä ja täten ne näkyvät myös koulutuksessa yrittäjyyskasvatuksena. Yrittäjyyskasvatuksella pyritään vastaamaan muuttuvan työelämän tarpeisiin, sekä tarjoamaan yksilöille mahdollisuudet itsensä jatkuvaan kehittämiseen. Tutkimuksen tehtävä on tarkastella millaista subjektiviteettia yrittäjyyskasvatus rakentaa koulutuksessa. Lisäksi tarkastelen millaisia yhteiskunnallisia normeja ja odotuksia yksilöön heijastuu yrittäjyyskasvatuksen myötä. Tutkimuksessa yrittäjyyskasvatusta tarkasteltiin diskursiivisena hallinnan keinona, Michel Foucault´n hallintavallan teorian näkökulmasta. Teorian tarkoituksena on taustoittaa hallintaa ja vallankäyttöä yhteiskunnassa. Teoria sopii yrittäjyyskasvatuksen tarkasteluun, sillä yrittäjyyskasvatus pyrkii muovaamaan yksilöistä yhteiskunnan tarpeita vastaavia. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa tutkittiin: Millaisia tavoitteita yrittäjyyskasvatus rakentaa koulutuksessa ja mitä yhteiskunnallisia odotuksia ne heijastavat? Millaista kansalaissubjektin roolia yrittäjyyskasvatus luo yksilöille yhteiskunnassa? Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto koostui kuudesta vertaisarvioidusta tutkimuksesta. Valitut aineistot analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Yrittäjyyskasvatus kuvattiin luonnollisena ja positiivisena asiana yhteiskunnassa. Se korosti taloudellisen kilpailun edistämistä sekä yksilöiden hyvinvoinnin lisäämistä. Yrittäjyyskasvatus muokkasi akateemista opettaja- opiskelija suhdetta asiakkuusmallin mukaiseksi. Yrittäjyyskasvatus korostaa yksilön omaa vastuuta omasta oppimisestaan. Yrittäjyyskasvatusta kritisoitiin yhteiskunnan normatiivisia paineita lisäävänä tekijänä. Tulevaisuudessa yhteiskunnan valtasuhteiden huomioiminen on tärkeää, jotta yrittäjyyskasvatuksella voidaan vähentää eriarvoisuutta koulutuksessa.
-
(2025)Tidigare forskning har kommit fram till att det finns ett behov av att forska kring temat samarbete mellan småbarnspedagogiken och föräldrarna, speciellt med fokus på föräldraperspektivet. Syftet med denna uppsats är att redogöra för hur samarbetet mellan den svenskspråkiga småbarnspedagogiken och hemmet visar sig. Fokus är på föräldrar vars barn är i behov av stöd, eftersom det i Förbundet Hem och Skola i Finland r.f. och Suomen Vanhempainliittos föräldrabarometer rapport framkommit att föräldrar med barn i behov av stöd upplevt sämre bemötande i jämförelse med andra. Syftet är även att beskriva vilken form av stöd som det finns behov av. Studien görs som en empirisk forskning med både kvantitativa och kvalitativa metoder. Materialet består av Förbundet Hem och Skola i Finland r.f. och Suomen Vanhempainliittos föräldrabarometer-material vars materialinsamling ägt rum som en webbenkät 20.11.2023–11.1.2024. Det kvantitativa materialet består mestadels av slutna frågor och det kvalitativa materialet består av öppna frågor. Denna studie visar att föräldrarna inte alltid känner sig sedda, hörda eller så delaktiga som de skulle önska. Bemötande sker inte heller jämlikt och föräldrars upplevelser varierar. En del föräldrar upplever inte viktiga tillfällen, som t.ex. diskussioner om barnets plan, som något de vill delta på. Resultaten visar även att det finns ett överflöd av kommunikationskanaler där de använda kommunikationskanalerna inte alltid är de mest effektiva för familjerna. Dessa aspekter bör småbarnspedagogiken fundera på. Resultaten gällande form av stöd visar att barnen oftast behöver stöd för sitt tal/språk och att ett barn ofta kan ha behov av olika former av stöd. Detta överensstämmer med tidigare forskning.
-
(2025)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sitä, miten työntekijät hyväksyvät informaatioteknologian käyttöönsä ja mitkä tekijät vaikuttavat teknologian hyväksymiseen. Teknologian käyttöönotto aiheuttaa työntekijöissä usein vastustusta, mikä vaikeuttaa informaatioteknologian käytön oppimista. Jos työntekijät eivät osaa käyttää teknologiaa, heidän työmotivaationsa laskee ja hyvinvointinsa heikkenee. Organisaatio ei silloin saa täyttä hyötyä uudesta informaatioteknologiasta ja työn laatu sekä tehokkuus kärsivät. Tutkielmassa käytetään teoreettisena viitekehyksenä yhdistettyä teoriaa teknologian hyväksymisestä (eng. unified theory of acceptance and use of technology, UTAUT). Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa konteksteissa UTAUT-teoria voi käyttää teknologian hyväksymistä tutkittaessa sekä millaisilla keinoilla organisaatio voi tukea työntekijöitään, kun organisaatio suunnittelee uuden informaatioteknologian käyttöönottoa. Tutkimustehtävänä on koota organisaatioille tieteellisesti perusteltuja käytännön keinoja tukea työntekijöitään. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jolla saatiin tiivistettyä ja analysoitua aiempaa tutkimusta. Kirjallisuushaku tehtiin kolmessa laaja-alaisessa tietokannassa, joista valittiin aineistoksi seitsemän UTAUT-teoriaan pohjautuvaa empiiristä tutkimusta informaatioteknologian käyttöönotosta viiden viimeisen vuoden ajalta. Aineisto analysoitiin teorian ohjaamana. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkielman tulokset osoittivat, että UTAUT-teoria soveltui hyvin teknologian hyväksymisen tutkimiseen eri alojen informaatioteknologioita koskien, eri kulttuureissa ja erilaisissa organisaatioissa. Teorian tekijöistä suorituskyvyn odotukset oli tärkein teknologian hyväksymiselle. Myös sosiaaliset vaikutukset ja helpottavat olosuhteet olivat merkitseviä. Organisaation onkin oleellista vahvistaa työntekijöidensä kuvaa teknologian suorituskyvystä ja tarjota oppimiseen monipuolista tukea. Johdon ja avainhenkilöiden tulee osoittaa sitoutumisensa uuteen teknologiaan. Laaja valikoima konkreettisia keinoja on annettu liitteessä 3. Organisaatioilla on hyvät mahdollisuudet tukea työntekijöitään uutta informaatioteknologiaa käyttöönotettaessa.
-
(2025)Ryhmäkoot ovat aina olleet puheenaiheena varhaiskasvatuksen kentällä. Pienryhmiä on alettu hyödyntämään yhä enemmän, mutta miten pienryhmät vaikuttavat lasten osallisuuteen, joka on myös ajankohtainen aihe tänä päivänä? Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia pienryhmien vaikutuksia lasten osallisuuteen varhaiskasvatuksessa. Tämä tutkimus kuvaa, analysoi ja tulkitsee sitä, miten pienryhmät vaikuttavat lasten osallisuuden kokemukseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on luoda tietoa varhaiskasvatuksen henkilöstölle siitä, miten pienryhmätoiminta vaikuttaa lasten osallisuuteen ja mitä hyötyjä pienryhmätoiminnasta on osallisuuden näkökulmasta. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto muodostui kolmesta vertaisarvioidusta julkaisusta. Aineistoa valitessa otettiin huomioon sen sisältö, luotettavuus ja julkaisuaika. Pyrin valitsemaan julkaisuja, jotka liittyivät tutkimukseni aiheeseen parhaiten sekä mahdollisimman uusia julkaisuja, jotta tutkimustulokset olisivat mahdollisimman tuoreita. Tutkimuksen aineisto ajoittui vuosille 2016-2022. Aineistoa on tutkittu kriittisesti, rajattu sekä käytetty tutkimuksen näkökulman mukaisesti. Analysointitapana toimi sisällönanalyysi, joka on keskittynyt aineistojen teemoihin, aiheisiin ja asioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta nousi tutkimuskysymyksiin vastaavia osallisuuteen vaikuttavia osa-alueita, joita olivat yksilöllinen kohtaaminen, oppimisympäristö, lasten äänen kuuleminen, kasvattajan merkitys sekä lapsimäärä. Vaikuttavin tekijä oli kasvattajan merkitys, sillä kasvattaja vaikuttaa kaikkiin edellä mainittuihin osa-alueisiin omilla valinnoillaan ja toiminnallaan. Pienryhmässä kasvattajalla oli mahdollisuus vaikuttaa näihin osa-alueisiin paremmin, kuin suuressa ryhmässä. Kasvattajalla oli mahdollisuus kohdata ja tukea lapsia yksilöllisesti ja huomioida jokaisen aloitteet ja tarpeet, sillä kohtaamisia ei ollut rinnakkain yhtä montaa. Suurissa ryhmissä korostui kasvattajan tasapainoilu lasten aloitteiden välillä, lasten aloitteiden ja tarpeiden sivuuttaminen sekä mahdottomuus tukea lasten tarpeita. Kasvattaja voi valinnoillaan toimia niin osallisuuden mahdollistajana kuin estäjänä. Pienryhmätoiminnalla on positiivinen vaikutus lasten osallisuuteen, sillä kaikkia osallisuutta vahvistavia osa-alueita voitiin tukea pienryhmätoiminnan avuin.
Now showing items 61-80 of 4292