Browsing by Issue Date
Now showing items 41-60 of 4016
-
(2025)Anonyymi rekrytointi on keino, jota voidaan käyttää muun muassa rekrytointiprosessien yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Anonyymi rekrytointi on ollut esillä enemmän viimeisimpinä vuosina ja rekrytointiprosessien yhdenvertaisuuteen on kiinnitetty koko ajan enemmän huomiota. Rekrytointitapaa on tutkittu toistaiseksi melko vähän ja aikaisempi tutkimustieto on melko ristiriitaista – anonyymin rekrytoinnin on nähty parantavan yhdenvertaisuutta rekrytoinneissa, mutta myös heikentävän sitä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia anonyymin rekrytoinnin mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuutta. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisesti. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on esimerkiksi tutkia aikaisemman tutkimustiedon johdonmukaisuutta sekä tutkimuksen kehitystä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin kahden eri tietokannan avulla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä viisi artikkelia analysoitavaksi. Koska aikaisempaa tutkimusta on saatavilla melko vähäisesti, aineiston tarkastelukohdat sekä tutkimusjoukot olivat keskenään melko erilaisia. Aineiston perusteella selvisi, että etenkin työnhakijat ovat yleisesti tyytyväisiä anonyymiin rekrytointiin ja rekrytointitavan käyttö voi rohkaista hakijoita hakemaan työpaikkaa. Anonyymi rekrytointi keräsi kannatusta erityisesti naisilta sekä maahanmuuttajataustaisilta työnhakijoilta. Toisaalta anonyymiin rekrytointiin suhtauduttiin erityisesti rekrytoijien puolesta negatiivisesti. Rekrytoijat näkivät rekrytointipäätösten olevan hankalampi tehdä, kun työhakemuksilta puuttui tietoja työnhakijasta. Lisäksi selvisi, että rekrytoijat saattavat aliarvioida sitä, miten ennakkoluulot vaikuttavat heidän päätöksiinsä. Tulevaisuuden osalta ehdotettiin, että rekrytoijia tulisi kouluttaa ennakkoluuloista sekä rekrytointisyrjinnästä. Lisäksi anonyymista rekrytoinnista voisi omaksua piirteitä työnhakuun - esimerkiksi kuvan peittäminen työhakemukselta voi olla eräs matalan kynnyksen tapa luoda yhdenvertaisempaa rekrytointia.
-
(2025)Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena on perehtyä siihen, miten organisaatioiden työntekijät kokevat työssään organisaation oppimisen Argyriksen ja Schönin (1978) alkuperäisen teorian, sekä sen päälle rakennettujen teorioiden avulla. Lisäksi tutkimus perehtyy työntekijöiden kokemukseen organisaatiomuistin kehityksestä ja sen merkityksestä organisaation oppimiseen. Aikaisempi tutkimus aiheesta on erittäin vähäistä. Menetelmät. Tutkielmaa varten haastateltiin kolmea kolmannella sektorilla toimivaa henkilöä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joiden runko ja tietosuojaseloste löytyy liitettynä tämän tutkielman lopusta. Aineisto äänitettiin nauhalle ja se litteroitiin Microsoft Wordin litterointityökalulla. Haastatteluiden tuloksiin perehdyttiin teema- analyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Voidaan vetää johtopäätös siitä, että kiinnostava toiminta ja matala hierarkia edistävät organisaation oppimista. Organisaatiomuistin takia olisi tärkeää, että pidempään mukana olevat toimijat saisivat jaettua tietoa eteenpäin. Lisäksi uusien toimijoiden täytyy olla perillä organisaation kulttuurista, jotta he voivat vaikuttaa sen toimintaan. Argyriksen & Schönin (1978) alkuperäisen teorian ja sen päälle rakennettujen teorioiden avulla tarkasteltu organisaatioiden oppiminen on hyvin riippuvainen organisaatiomuistista.
-
(2025)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää piilo-opetussuunnitelman ja sen käytösodotusten ja vaatimusten ilmeneminen luokkahuoneessa, sekä miten ne vaikuttavat oppilaiden, joilla on ADHD, koulunkäyntiin, opettajan näkemykseen oppilaasta ja heidän väliseen vuorovaikutukseensa, oppilaan arviointiin ja opetukseen. Piilo-opetussuunnitelmalla tarkoitetaan sääntöjä, tapoja ja normeja, joita ei ole kirjattu viralliseen opetussuunnitelmaan, ja jotka oppilaan on hallittava virallisen opetussuunnitelman vaatimusten lisäksi menestyäkseen koulussa. Tutkimuskysymyksenä on “”Miten oppilaan ADHD:n liitettävä sekä piilo-opetussuunnitelman käytösodotusten vastainen käytös määrittelee opettajan käsitystä oppilaasta ja miten tämä käsitys ohjaa opettajan vuorovaikutusta, opetusta ja käytöstä oppilasta kohtaan?”. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tieto ADHD:sta vaikuttaa oppilaan ja opettajan väliseen vuorovaikutussuhteeseen negatiivisesti sekä sen, että opettajan näkemys oppilaan kyvyistä ja käytöksestä vaikuttaa opettajan antamaan opetuksen laatuun. Tarkoituksena oli selvittää se, miten piilo-opetussuunnitelma vaikuttaa tämän kaiken taustalla. Tutkimuksessa aineistona käytettiin seitsemää englanninkielistä ja vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Aineistosta kuusi olivat kvantitatiivisia ja yksi kvalitatiivinen, ja kaikki sijoittuivat jonkinlaiseen luokkahuone- tai koulukontekstiin. Menetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin ottaen integroiva kirjallisuuskatsaus, sillä se mahdollisti vapaamman suhtautumisen aineiston keruuseen. Analyysitapani oli aineistopohjainen analyysi, sillä aineisto valittiin tutkimuskysymyksien mukaan eikä analyysia ohjannut mikään tietty teoria. Tutkimuksen kohteena olivat oppilaat, joilla on ADHD, ADHD:hen liitettävää käytöstä tai ADHD:n liitettäviä temperamenttipiirteitä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilailla, joilla on ADHD, oli muihin verrattuna konfliktitäyteisempi ja huonompi vuorovaikutussuhde opettajan kanssa, sillä opettajan käsitys oppilaan ADHD:sta ja oppilaan piilo-opetussuunnitelman vaatimusten vastaisesta käytöksestä vaikutti negatiivisesti hänen näkemykseensä oppilaasta sekä oppilaan opetettavuudesta. Tämän vuoksi oppilas sai enemmän korjaavaa palautetta ja huonompaa opetusta opettajalta. ADHD on siis oppilasta määrittävä tekijä opettajan näkökulmasta.
-
(2025)Tutkimuksessa tarkastellaan erään yksityisen koulutusorganisaation esihenkilöiden ammatillista identiteettiä. Tavoitteena on haastattelujen avulla selvittää, millaisia merkityksiä esihenkilöt liittävät heidän ammatilliseen identiteettiinsä vaikuttaneisiin tekijöihin. Tutkimuksessa peilataan koko työuran kokemuksia, mutta keskitytään erityisesti nykyiseen esihenkilön työhön. Ammatillinen identiteetti määritellään tässä tutkimuksessa teorian pohjalta dynaamiseksi ja kehittyväksi kokonaisuudeksi, jossa yhdistyvät yksilön omat ominaisuudet, kuten minäpystyvyys ja toimijuus, sekä työyhteisön ja organisaation tarjoamat mahdollisuudet ja sosiaaliset rakenteet. Tutkimuksessa hyödynnetyt aiemmat tutkimukset käsittelevät opettajien ammatillista identiteettiä sekä johtajien johtajaidentiteettiä. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto on muodostettu haastattelemalla kolmea kohdeorganisaation esihenkilöä, jotka toimivat opettajien esihenkilöinä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että esihenkilöt tunnistivat kaikista käsitellyistä teemoista keskeisiä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet heidän ammatillisen identiteettinsä muotoutumiseen. Esihenkilöiden vastauksissa korostuivat roolimallien ja vertaistuen tärkeys sekä vuorovaikutteisen työyhteisön ja jaettujen arvojen merkitys. Identiteetin muotoutuminen näyttäytyy dynaamisena prosessina, jossa yksilön toimijuus ja organisaation sosiaaliset rakenteet ovat keskeisiä. Tutkimuksen keskeisimmissä tuloksissa korostuu yksilöiden omat ominaisuudet ja lähellä olevan työyhteisön merkitys. Haastateltavat mieltävät esihenkilön roolin merkittäväksi osaksi ammatillista identiteettiään, jossa työyhteisöstä saatu palaute saa aikaan esihenkilön oman työn ja ammatillisen kehityksen jatkuvaa arvioimista.
-
(2025)Tidigare forskning har kommit fram till att det finns ett behov av att forska kring temat samarbete mellan småbarnspedagogiken och föräldrarna, speciellt med fokus på föräldraperspektivet. Syftet med denna uppsats är att redogöra för hur samarbetet mellan den svenskspråkiga småbarnspedagogiken och hemmet visar sig. Fokus är på föräldrar vars barn är i behov av stöd, eftersom det i Förbundet Hem och Skola i Finland r.f. och Suomen Vanhempainliittos föräldrabarometer rapport framkommit att föräldrar med barn i behov av stöd upplevt sämre bemötande i jämförelse med andra. Syftet är även att beskriva vilken form av stöd som det finns behov av. Studien görs som en empirisk forskning med både kvantitativa och kvalitativa metoder. Materialet består av Förbundet Hem och Skola i Finland r.f. och Suomen Vanhempainliittos föräldrabarometer-material vars materialinsamling ägt rum som en webbenkät 20.11.2023–11.1.2024. Det kvantitativa materialet består mestadels av slutna frågor och det kvalitativa materialet består av öppna frågor. Denna studie visar att föräldrarna inte alltid känner sig sedda, hörda eller så delaktiga som de skulle önska. Bemötande sker inte heller jämlikt och föräldrars upplevelser varierar. En del föräldrar upplever inte viktiga tillfällen, som t.ex. diskussioner om barnets plan, som något de vill delta på. Resultaten visar även att det finns ett överflöd av kommunikationskanaler där de använda kommunikationskanalerna inte alltid är de mest effektiva för familjerna. Dessa aspekter bör småbarnspedagogiken fundera på. Resultaten gällande form av stöd visar att barnen oftast behöver stöd för sitt tal/språk och att ett barn ofta kan ha behov av olika former av stöd. Detta överensstämmer med tidigare forskning.
-
(2025)Tiivistelmä - Abstrakt – Abstract Språklig sårbarhet är ett viktigt ämne att rikta uppmärksamheten mot, eftersom dess konsekvenser begränsar individens möjlighet till bland annat delaktighet och utveckling samtidigt som vi har ett behov av mångsidigare forskning på området. Genom ökad kunskap och medvetenhet hos lärare kan den språklig sårbarheten kompenseras för och därmed minskas betydligt (Bruce et al., 2016). Syftet med denna avhandling är att öka medvetenheten om språklig sårbarhet samt utveckla en djupare förståelse kring fenomenet. Avhandlingen strävar efter att synliggöra olika pedagogiska verktyg som kan möjliggöra en mera tillgänglig lärmiljö för språkligt sårbara elever. Dessutom är det av intresse att undersöka vilken roll den språkliga medvetenheten spelar i lärmiljön. Utgående från avhandlingens syfte formulerades följande forskningsfrågor: 1. Vilka pedagogiska verktyg kan användas för att stödja språkligt sårbara elever? 2. Vilken roll spelar lärarens språkliga medvetenhet i skapandet av en språkligt tillgänglig lärmiljö för elever med språkliga utmaningar? Undersökningen genomfördes som en beskrivande litteraturöversikt. Forskningsfrågorna besvarades med hjälp av hermeneutik som forskningsansats och analyserades genom den allmänna tolkningsläran utgående från den hermeneutiska cirkeln. Litteraturen består av facklitteratur om lärande och språkutveckling samt språklig sårbarhet. Dessutom användes styrdokument som Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014) och olika artiklar och texter från Skolverket. Pedagogiska verktyg som kan möjliggöra en mera tillgänglig lärmiljö för språkligt sårbara elever kan innebära pedagogisk kartläggning, olika stödnivåer, proaktiva arbetssätt, planering, undervisningens utgångspunkt i förförståelsen, scaffolding, cirkelmodellen, multimedial pedagogik och digitala verktyg. Lärarens språkliga medvetenhet spelar en avgörande roll i skapandet av en språklig tillgänglig lärmiljö för språkligt sårbara elever.
-
(2025)Avoin yliopisto kuuluu yliopistojen jatkuvan oppimisen palveluihin sijoittuen siten samaan kategoriaan yliopistojen tuottaman erikoistumis- ja täydennyskoulutuksen kanssa. Avoimia yliopisto-opintoja on kuitenkin mahdollista suorittaa myös avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksissa, joita ovat monet vapaan sivistystyön oppilaitokset. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, millaisia tehtäviä avoimen yliopiston koulutuksen tarjoajana ajatellaan tarkalleen ottaen toteuttavan. Työn teoreettinen tausta nousee koulutuspoliittisesta tarkastelusta ja kotimaisesta avoimen yliopiston tutkimuksesta. Koulutuksellisia tehtäviä tarkastellaan suhteessa Sinikka Mertanon esittämiin kuvauksiin avoimen yliopiston tehtävistä. Mertanon kuvausten pohjalta on muodostettu neljä tehtävää, joiden toteutumista arvioidaan aineiston pohjalta. Tehtävät ovat seuraavat: Koulutuksellisen ja alueellisen tasa-arvon edistäminen, yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen lisääminen, työikäisiä palvelevan aikuiskoulutuksen sekä yleissivistävän ja harrastemuotoisen koulutuksen tarjoaminen. Aineistona toimii yhdeksän tieteellistä julkaisua, joita analysoidaan teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Kirjallisuuskatsauksen keskeisenä tuloksena havaittiin, että avoimelle yliopistolle muodostettujen neljän tehtävän painotus jakautui aineistossa varsin epätasaisesti. Aineistossa painottui koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen sekä aikuiskoulutuksen, yleissivistävän ja harrastemuotoisen koulutuksen tarjoamiseen tähtäävät tehtävät. Vähemmälle huomiolle jäivät tällöin alueellisen tasa-arvon sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen edistämiseen pyrkivät tehtävät. Tehtävien havaittiin lisäksi muuttuneen avoimen yliopiston historian aikana niin sisällön kuin tehtäville annettujen merkitysten osalta.
-
(2025)Tutkimus asettuu 2020-luvulla turvallisuusympäristössä tapahtuneiden muutosten kontekstiin, joiden herättämänä yhteiskunnallinen kriisinkestävyys ja varautumisen kehittämisen tarve ovat olleet keskeisiä puheenaiheita julkisessa diskurssissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka toisen asteen koulutuksessa käsitellään varautumisosaamiseen liittyviä teemoja tällä hetkellä ja kuinka oppilaiden varautumisosaamista voidaan kehittää positiivista muutosta edistävästi ja pitkäjänteisesti soveltamalla transformatiivisen oppimisen teoriaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui kahdesta puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, joissa lukion vararehtoria ja ammattikoulun johtajaa pyydettiin arvioimaan varautumisosaamisen opettamisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Haastattelut analysoitiin temaattisen analyysin periaatteen mukaisesti. Turvallisuusympäristön muutoksen seurauksena turvallisuuteen liittyviä seikkoja käsitellään aiempaa enemmän, mutta käytännöllisen varautumisosaamisen käsittely on vähäistä. Tiedollisen oppimateriaalin saatavuutta pidettiin hyvänä. Lukioissa voitaisiin luoda varautumisosaamisen kehittämiseksi valinnainen kurssi tai luoda uusi pakollinen kurssi yhdistämällä eri oppiaineiden teemoja ja ammattikouluissa koulutus tulisi pitää osana ammattiin liittyviä opintoja tai valinnaisina opetustuokioina. Onnistunut osaamista kehittävän opetuksen lisääminen vaatii aikaa, riittäviä taloudellisia ja paikallisia resursseja ja oppilaiden riittäviä pohjatietoja toiselle asteelle siirryttäessä. Oppilaitosten johtajat toivoivat lisää yhteistoimintaa turvallisuuden alan julkisen sekä kolmannen sektorin kanssa erityisesti käytännön harjoitusten sekä laajempien koulutustilaisuuksien järjestämiseksi. Kestävän kehityksen tavoitteiden sekä varautumisosaamisen kehittämisen välillä on havaittavissa yhtäläisyyksiä, jotka voisi mahdollistaa näiden yhdistämisen toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi.
-
(2025)Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten patologinen vaatimusten välttely (PDA) määritellään, sekä millaisia ovat PDA-piirteiselle sopivat tukikeinot. Patologinen vaatimusten välttely on vielä monin tavoin tuntematon, autismikirjoon liitettävä käyttäytymispiirteistö. Patologisessa vaatimusten välttelyssä on kyse tavallisten, arkipäiväisten vaatimusten jatkuvasta välttelystä. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston keruu suoritettiin loka- marraskuussa 2024 käyttäen ensiksi kahta tietokantaa Google Scholaria ja Ebscoa. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kolme englannin kielistä tutkimusartikkelia, joiden etsintäprosessi toteutettiin asetettujen rajauskriteerien perusteella. Aineistoa analysoitiin tutkimuskysymyksien valossa. Tutkimustulokset osoittavat, että kaikki aineiston tutkimukset määrittelivät patologisen vaatimusten välttelyn jatkuvana, tavallisen elämän vaatimusten välttelynä. Tutkimukset eivät olleet varmoja siitä, kuuluuko patologinen vaatimusten välttely autismikirjon piirteistöksi. Kahdessa kolmesta tutkimuksesta arvioitiin patologisen vaatimusten välttelyn esiintyvän yhdellä viidestä autistisesta lapsesta, mutta tutkimustiedon vähäisyyden takia sekä diagnostisten kriteerien puuttuessa, on esiintyvyys vain alustavaa arviota. Yksi kolmesta tutkimuksesta korosti sitä, että vähäisen tutkimuksen takia PDA-piirteisen tukikeinojen merkitys sekä keinojen käyttäminen vaihtelee ammattilaisten keskuudessa. Kahdessa tutkimuksessa painotettiin oikeiden tukikeinojen tärkeyttä, ottaessa huomioon merkittävät käyttäytymisen haasteet, jotka syntyvät PDA-piirteisten ahdistuksesta. PDA-tutkimusta tarvitaan, jotta voidaan tunnistaa sille sopivat tukikeinot sekä välttelyyn ja ahdistuneisuuteen liittyvä tuen tarve. Myös patologisen vaatimusten välttelyn taustalla olevien asioiden tunnistaminen kaipaa lisää tutkimusta.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmia ja kokemuksia metsäympäristön vaikutuksista ryhmäytymiseen. (2025)Ryhmäytyminen päiväkodissa on erittäin tärkeää, jotta lapsi oppii toimimaan sosiaalisesti toisten kanssa sekä oppii ryhmässä toimimisen taitoja. Pienryhmissä toimiminen mahdollistaa lasten yksilöllisen huomioimisen sekä ryhmäytymisen tukemisen. Ryhmäytyminen on edellytys kannustavan ja turvallisen oppimisympäristön syntymiselle ja hyvin ryhmäytynyt ryhmä edistää lasten oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä. Onnistunut ryhmäytyminen luo pohjan kannustavalle oppimisympäristölle, jossa lapset voivat oppia virheiden kautta ja tuntea olonsa turvalliseksi. Se tukee myös lasten itsetuntoa ja tunnetaitojen kehittymistä. (Laaksonen, 2022.) Erityisesti luonnossa tapahtuva oppiminen tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden vahvistaa ryhmäytymisprosessia. Luontoympäristöt tarjoavat lapsille tilaa ja aikaa tutkia, kokeilla ja oppia yhdessä, joka lisää yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta (Parikka-Nihti & Ek, 2024). Suomessa on vähän tutkimuksia, jotka keskittyvät varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksiin ryhmäytymisestä metsäympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia, siitä millaisena ryhmäytyminen näyttäytyy metsäympäristössä. Tutkimuskysymyksenä on: Mitkä tekijät vaikuttavat ryhmäytymiseen metsäympäristössä? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin Teamsin välityksellä. Haastateltavia oli neljä, ja kaikilla oli vähintään neljän vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Kolme haastatelluista oli kasvatustieteiden kandidaatteja ja yksi oli lastentarhanopettaja. He työskentelivät eri-ikäisten lasten Luonnossa kotonaan-ryhmissä. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat metsäympäristön tukevan ryhmäytymistä. Onnistuneen ryhmäytymisen myötä lapsille syntyy turvallinen ilmapiiri, jossa he voivat ilmaista itseään, kokeilla uusia asioita ja oppia toisiltaan. Opettajat havaitsivat, että metsäympäristössä lapset pystyvät keskittymään paremmin ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä, mikä edistää ryhmähenkeä. Haastatteluiden perusteella opettajien sitoutuneisuus työhön oli vahvaa ja opettajien myönteinen suhtautuminen vaikutti lapsiryhmän yhteishenkeen ja ryhmäytymiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsäympäristö tarjoaa turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön, joka tukee ryhmäytymistä. Opettajien myönteinen asenne ja vahva sitoutuneisuuden taso ovat keskeisiä tekijöitä ryhmäytymisen edistämisessä.
-
(2025)Tiivistelmä - Abstrakt - Abstract Rätten att kommunicera är en grundläggande mänsklig rättighet (Finlands FN förbund, 2015). En förutsättning för lärande är fungerande kommunikation (Edfelt et al, 2019). Bildkommunikation och bildstöd används flitigt med elever som har en funktionsnedsättning. Forskning visar att elever med funktionsnedsättning har stor hjälp av det. Jag ville forska i hur bildstöd används i ordinarie klass. Jag antog att också elever utan funktionsnedsättning eller elever med lindrig funktionsnedsättning skulle ha nytta av bildstöd. Mitt forskningsproblem var: Hur fungerar bildkommunikation i klassundervisning? Kandidatavhandlingen genomfördes som en narrativ litteraturstudie. Datamaterialet bestod av 12 vetenskapliga artiklar och 6 böcker som valts ut med specifika sökord. Därefter genomgick artiklarna och böckerna en narrativ analys. Bildstöd ger ökad struktur, förutsägbarhet och förbättrad kommunikation i klassen. Elevernas motivation ökar och stressen minskar och det blir bättre studieresultat. Elevernas självständighet ökar och koncentrationen och minnet förbättras. Dessutom ger bildstöd minskad ångest och frustration. Lärare tycker att bildstöd är enkelt att använda. Det fanns få negativa effekter för eleverna. Många bilder kan distrahera vissa elever. Lärarna tyckte att det är arbetsdrygt att göra bilder och det tog mycket av deras tid. Det var också svårt att göra bilder om de behövdes snabbt. Genom en bred och effektiv forskning i bildstöd kan forskningen fördjupa vår förståelse för hur bildstöd kan användas för att skapa en mer inkluderande och effektiv lärmiljö för eleverna. De positiva effekterna visade att bildstöd kunde vara ett värdefullt verktyg i klassrummet för att förbättra både elevernas och lärarnas upplevelse.
-
(2025)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia liikunta-alan toimijoiden tuottamia opetusvideoita on saatavilla etuperin kuperkeikan ja kärrynpyörän opettamisen tueksi opettajalle. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten valmiudet liikkua ovat heikentyneet (ks. Hirvonen, 2024; Opetushallitus, 2024; Valtion liikuntaneuvosto, 2023, s. 16). Koululiikunnan tehtävänä on kasvattaa liikkumaan liikunnan avulla (Opetushallitus, 2014, s. 148). Opettajien valmiudet opettavat liikuntaa vaihtelevat, ja opetuksen tueksi suunnatut videot voivat olla tässä tukena. Tutkimuksen aineiston muodostivat yhdeksän videota, jotka käsittelivät etuperin kuperkeik-kaa ja kärrynpyörää. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla (Tuomi & Sarajärvi, 2018, luku 4.4.4). Analyysirunko laadittiin aiempien, liikuntataitoa ja hyvän opetus-videon ominaisuuksia käsittelevien tutkimusten avulla. Liikunta-alan toimijoiden tuottamia opetusvideoita etuperin kuperkeikan ja kärrynpyörän opettamisen tueksi oli saatavilla taidon opettamisen sekä teknisen toteutuksen näkökulmista laajalla kirjolla. Videoissa esiteltiin liikkeiden ydinkohdat, mutta niiden syvällisyys vaihteli. Osa videoista oli vinkkityylisiä, kun taas harvat tarjosivat tätä syvällisempää tietoa. Opettajan rooli korostui oppimisympäristön rakentamisessa ja välineiden hyödyntämisessä. Useista videoista voidaan saada ideoita virikkeellisen ja oppimista tukevan oppimisympäristön muodostamiseen. Saadakseen monipuolisen ja syvällisen kuvan liikkeen opettamisesta tulisi kuitenkin katsoa useampi kuin yksi video. Leikillisyyttä ja mielikuvia oli hyödynnetty videoissa vaihtelevasti. Videoiden tekninen toteutus vaihteli suuresti. Vanhemmissa videoissa kuvanlaatu jäi nykystandardeista, mutta myös uudemmissa videoissa kuvan vakauden ja kuvakulmien hyödyntämisen kanssa oli suurta vaihtelua. Puhetta esiintyi vain osassa videoista ja vuorovaikutusta katsojaan oli vain muutamassa videossa. Yksikään video ei itsessään vastannut täydellisesti liikuntataidon oppimista monipuolisesti tukevan ja tekniseltä toteutukseltaan hyvän opetusvideon kriteereitä. Tutkimustulosten mukaan uusille, monipuolisille videoille etuperin kuperkeikan ja kärrynpyörän opetuksen tueksi voisi olla tarvetta.
-
(2025)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia riittämät-tömyyden tunteista. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin, jotta saadaan mahdollisimman yk-sityiskohtainen ja kattava kuva aiheesta. Tutkimuksen aihe valikoitui ajankohtaisuuden ja puhutta-vuuden vuoksi, sekä siksi, että sitä on tutkittu hyvin vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä tilanteissa riittämättömyyden tunteita ilmenee ja mistä tekijöistä riittämättömyyden tunteet johtuvat. Sen lisäksi pyrittiin selvittämään, kuinka usein riittämättömyyden tunteita ilmenee. Tutki-muksen avulla pyritään lisäämään ymmärrystä varhaiskasvattajien riittämättömyyden tunteista, te-kemään pohjaa jatkotutkimuksille aiheeseen liittyen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka julkaistiin Facebook ryhmässä, jossa oli eri am-mattinimikkeillä toimivia varhaiskasvatuksen työntekijöitä. Tutkimukseen osallistui 28 varhaiskas-vatuksen työntekijää, joista kaksikymmentä oli varhaiskasvatuksen opettajia, seitsemän lastenhoita-jia ja yksi erityisopettaja. Tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä tulosten analy-sointimetodina. Tutkielma osoitti, että useat varhaiskasvattajat kokevat riittämättömyyden tunteita ja niitä koetaan usein. Tutkimuksessa tuli esiin neljä pääteemaa, jotka olivat ajan riittämättömyys ja sen vaikutus varhaiskasvatuksen laatuun, työyhteisön dynamiikka, inkluusio varhaiskasvatuksessa ja riittämättö-mät resurssit. Vastaajat kokivat hyvin samankaltaisten asioiden aiheuttavan heille riittämättömyyden tunteita. Nämä neljä pääteemaa vastasivat kysymykseen, mitkä tekijät vaikuttavat riittämättömyyden tunteiden syntymiseen. Riittämättömyyden tunnetta aiheuttavia tilanteita ja tehtäviä oli useampia, muun muassa se, kuinka inkluusion toteutus vie aikaa muilta lapsilta, ei ehdi suunnittelemaan niin laadukasta toimintaa kuin haluaisi sekä tiimityön toimimattomuus. Tutkimuksessa löydettyjä asioita voidaan käyttää apuna ratkaisemaan tätä ajankohtaista ongelmaa, jota varhaiskasvatuksessa esiintyy ja se toimii hyvänä pohjana mahdollisille jatkotutkimuksille.
-
(2025)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli aikaisemman kirjallisuuden perusteella tehdä pienten lasten osallisuuden toteutumiseen liittyvistä kasvatuskäytännöistä ymmärrettävämpi, sekä johdonmukaisempi kokonaisuus. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että lasten oikeus osallisuuteen ei toteudu Suomessa toivotulla tavalla. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaiset kasvatuskäytännöt vaikuttavat pienten lasten osallisuuteen suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisia konkreettisia keinoja osallisuuden paremmalle edistämiselle on annettu. Tutkimus suoritettiin narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, sillä tutkimuksen tarkoitus oli luoda yhtenäinen kuva aiheesta ja tiivistää aikaisempia tutkimuksia. Tutkimuksen aineiston muodosti yhdeksän suomen- ja englanninkielistä tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät osallisuutta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Artikkelit olivat julkaistu vuosina 2014–2024. Aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen teema-analyysi, jossa ai-neistosta nostettiin esille tutkimuskysymysten kannalta oleellisia, sekä usein ilmeneviä asiakokonaisuuksia. Tutkimus osoitti, että kasvattajilla oli tietoa osallisuudesta, mutta se saattoi olla osittain pinnallista. Myös osallisuuden toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa oli paikoittain pinnallista ja lasten mahdollisuudet vaikuttaa ilmenivät usein aikuisten määrittämissä tilanteissa. Osallisuuden edistäminen päiväkodin arjessa vaatii kasvattajilta sitoutumista, tiukoista rutiineista irrottamista ja parempaa ymmärrystä osallisuudesta. Tarvitaan myös tarkempia, konkreettisia tavoitteita. Laajemmin tarvitaan siirtymistä ajatteluun, jossa lapsi nähdään aktiivisena ja kykenevänä toimijana.
-
(2025)Tavoitteet. Leikkiä pidetään lapselle hyödyllisenä ja luontevana toimintana. Lapsi oppii ja kehittyy leikkiessään. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että alakoulu asettaa rajoja leikille. Vaikka esikouluissa tyypillisesti hyödynnetään leikkiä osana opetusta, alakouluissa leikin kautta oppimista saatetaan vierastaa. Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten leikki näkyy alakoulun luokkahuoneessa, ja mitä näkemyksiä alakoulun opettajilla on leikistä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusartikkeleille määriteltiin systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle ominaiset kriteerit. Näin artikkeleiden määrä pysyi rajattuna, ja kirjallisuuskatsaukseen valikoitui laadukkaita sekä ajankohtaisia tutkimuksia. Tiedonhakuun käytettiin Google Scholaria ja Helkaa sekä tietokantoja EBSCO ja ERIC. Hakusanoina käytettiin termejä play, classroom, primary, elementary, teacher, view ja perspective. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljätoista englanninkielistä tutkimusartikkelia, jotka muodostavat kokonaisuuden aiheen kansainvälisestä tutkimuskirjallisuuskentästä. Kaikki valitut tutkimukset ovat empiirisiä. Tutkimusten sisältöä analysoitiin teemoittelun avulla ja tutkimuksista nostettiin esiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisia sisältökokonaisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tulososio jaettiin alaotsikoihin teemoittelussa löydettyjen sisältökokonaisuuksien perusteella. Analyysissa tunnistettiin kolme tapaa, joilla leikki voi ilmetä luokkahuoneessa. Ensinnäkin luokkahuoneessa leikin ja työn välillä voi olla kahtiajako. Toisaalta leikkiä saatetaan käyttää osana opetusta, jolloin leikki ja työ yhdistyvät. Kolmanneksi tutkimuksista nousi esiin tarve käsitteellistää leikkiä tarkemmin ja saada leikin käyttöä luokkahuoneessa ohjaavia asiakirjoja. Toiseen tutkimuskysymykseen, joka koski opettajien näkemyksiä luokkahuoneleikistä, vastattiin kolmesta näkökulmasta. Opettajat saattavat suhtautua leikkiin myönteisesti. Toisaalta opettajat voivat kokea, että leikin käyttöön on rajoitteita. Kolmas näkökulma oli se, että opettajien näkemykset leikistä luokkahuoneessa voivat muuttua. Tutkielma antaa kansainvälisellä tasolla tietoa leikin ilmenemisestä luokkahuoneessa ja opettajien suhtautumisesta leikkiin.
-
(2025)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka visuaalisin tukikeinoin voidaan tukea oppilaiden tarkkaavuutta ja toiminnanohjausta erityisesti yleisopetuksen luokkatilanteissa. Tarkastelin aihetta myös siitä näkökulmasta, kuinka nämä tukikeinot edistävät oppilaiden keskittymistä ja tehtävien loppuun saattamista. Tutkimuksen keskeisinä lähtökohtina olivat tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen merkitys oppimisessa sekä opettajien käytettävissä olevien matalan kynnyksen tukikeinojen kehittäminen. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoksi valikoitui kaksi tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät visuaalisten tukikeinojen hyödyntämistä oppilaiden oppimisen ja käyttäytymisen tukena. Analyysissä aineistoa tarkasteltiin suhteessa tutkimuskysymyksiin ja teoreettiseen viitekehykseen. Tulokset osoittivat, että visuaaliset tukikeinot, kuten kuvalliset toiminta-aikataulut ja symbolit, tukevat oppilaiden kykyä suunnata ja ylläpitää tarkkaavuuttaan sekä suorittaa monivaiheisia tehtäviä itsenäisesti. Tukikeinot vähensivät oppilaiden ahdistusta ja turhautumista, lisäsivät keskittymiskykyä ja helpottivat siirtymätilanteita sekä päivittäisten rutiinien hallintaa. Visuaalisen tuen hyödyntäminen myös kevensi opettajien työtaakkaa, kun oppilaat pystyivät toimimaan itsenäisemmin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että visuaaliset tukikeinot ovat helposti saavutettavia ja tehokkaita työkaluja oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa yleisopetuksen luokissa. Jatkotutkimus voisi keskittyä esimerkiksi visuaalisten tukikeinojen pitkäaikaisvaikutuksiin ja niiden yhdistämiseen muihin tukimenetelmiin.
-
(2025)Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista kriisijohtaminen on organisaation mainekriisissä, ja millainen merkitys sosiaalisella medialla on kriisijohtamisessa. Lisäksi selvitettiin, millaisia ominaisuuksia johtajalta vaaditaan kriisitilanteessa, ja millaisia vaikutuksia kriisijohtamisella on kriisiviestinnän eri osa-alueisiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että organisaation kriisinajan toiminta voi vaikuttaa ratkaisevalla tavalla organisaation maineeseen ja selviytymiseen kriisistä. Tutkimuksen tuottamia tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi organisaatioiden kriisijohtamisen kehittämisessä. Menetelmät. Tutkimusmenetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmaan valittiin neljä tutkimusta, joissa kaikissa tarkasteltiin organisaation mainekriisin johtamista. Tutkimusaineiston sekä lähdekirjallisuuden keräämistä varten käytettiin Helsingin yliopiston ja Google Scholar-tietokantoja. Teoriaohjaavan analyysimenetelmän mukaisesti toteutetussa analyysissä keskityttiin kriisijohtamisen tarkasteluun erityisesti Bundyn ja Pfarrerin sekä Coombsin kriisiviestintään liittyvän kirjallisuuden valossa, sekä keskeisimpien yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien arvioimiseen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman teoriaosuuden perusteella selvisi, että maineeseen vaikuttavat kriisit voidaan jakaa organisaation kriisiin liittyvän vastuun perusteella kolmeen kriisiklusteriin. Tutkimuksen empiirisessä osassa tulkittiin, käyttivätkö yritykset defensiivistä, mukautuvaa vai vastuun ei hyväksyvää eikä kieltävää strategiaa. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että yritysten valmistautuminen kriisiin on puutteellista. Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että toimitusjohtajan aktiivinen läsnäolo kriisin viestijänä, sosiaalisen median hyödyntäminen sidosryhmien kriisiviestinnässä, vastuunotto kriisin ollessa itse aiheutettu, sekä viestinnän oikea-aikaisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia tehokkaassa kriisijohtamisessa.
-
(2024)Etäopiskelun tarve on noussut merkittävästi koronapandemian aikana. Aiempien tutkimusten mukaan opiskelijat kokevat etäopiskelun haasteelliseksi muun muassa puutteellisen motivaation, vähentyneen sosiaalisuuden sekä teknisten haasteiden takia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten opiskelu on muuttunut etäopiskelun myötä. Tutkimuksessa pohditaan etäopiskelun haasteita ja mahdollisuuksia opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kokemuksia etäopiskelusta kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineistoa haettiin Google Scholarista vuosien 2019-2022 ajalta. Tutkimukseen valikoitui 13 empiiristä tutkimusta, jotka käsittelivät opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta maailmanlaajuisesti. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla muodostettiin pääluokat: etäopiskelun haasteet ja etäopiskelun mahdollisuudet. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että etäopiskeluun liittyy monenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimuksen tulosten mukaan keskeisimpiä haasteita olivat tekniset haasteet, motivaatio-ongelmat, lisääntynyt tehtävien määrä ja sosiaalisuuden puute. Edellä mainitut haasteet heikensivät jokainen osaltaan psyykkistä terveyttä aiheuttaen stressiä, väsymystä, yksinäisyyttä, ahdistusta ja pelkotiloja. Toisaalta opiskelijat kokivat etäopiskelun tarjoavan myös joustavuutta sekä mahdollisuuden itsenäiseen työskentelyyn ja oman ajan hallintaan. Itseohjautuvuuden merkitys korostui niin hyvänä puolena kuin myös heikkoutena niiden kesken, joilla itseohjautuvuuden taitoa ei luontaisesti ole. Jokainen opiskelija kokee etäopiskelun omalla tavallaan, joten on mahdotonta luoda yleispäteviä päätelmiä etäopiskelun haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimuksen tuloksia voidaan kuitenkin soveltaa esimerkiksi hybridiopiskelun suunnittelussa.
-
(2024)Tämä tutkielma keskittyy laajennetun todellisuuden (XR) teknologioiden hyödyntämiseen käsityön opetuksessa. Laajennetulla todellisuudella tarkoitetaan teknologiaa, jonka avulla käyttäjän kokemaa ympäröivää todellisuutta voidaan laajentaa erilaisten, immersiivisten laitteiden, kuten kasvoilla pidettävien lasien avulla. Laajennettua todellisuutta voidaan pitää yläkäsitteenä kaikille virtuaalitodellisuuden sekä lisätyn todellisuuden teknologioille. Vaikka aiheesta on toistaiseksi suhteellisen vähän empiiristä tutkimusta, on esitetty, että nämä laajennetun todellisuuden teknologiat voivat tarjota uusia mahdollisuuksia esimerkiksi käsityöprosessin eri vaiheisiin. Tutkielman tavoitteena on siis selvittää, voiko XR- teknologioiden käyttö tuoda lisäarvoa käsityön opetukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta ja aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin avulla. Analyysin tuloksena aineistosta nousi esille kuusi XR- teknologioiden, käsityön opetuksen kannalta merkittävää teemaa. Kaksi ensimmäistä teemaa olivat Motivaatio sekä Oppimistulokset. Aineistossa erityisesti motivaatioon liittyvät tekijät nousivat vahvasti esille ja niiden huomattiin olevan yhteydessä myös oppimistuloksiin. Viimeiset neljä teemaa olivat; Kolmiulotteinen hahmotuskyky & mallintaminen, Simulaatio & immersio, Virtuaalinen oppimisympäristö & sosiaalisuus sekä Ideointi & suunnittelu. Viimeiset teemat on jaoteltu kahteen osaan, sillä niiden sisältöalueiden havaittiin olevan toisiinsa liittyviä ja tarkastelevan samaa ilmiötä, mutta hieman eri näkökulmista. Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että XR- teknologioiden käyttö voi lisätä opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutumista, mikä vuorostaan voi johtaa parempiin oppimistuloksiin pitkällä aikavälillä. XR- teknologiat voivat myös tukea itsenäistä oppimista, kolmiulotteista hahmotuskykyä ja ongelmanratkaisutaitoja, sekä tarjota uudenlaisia mahdollisuuksia ideointi- ja suunnittelutyöskentelyyn. Tutkielman tulokset ovat linjassa käsityön opetuksen oppimistavoitteiden kanssa, joten XR- teknologioiden hyödyntäminen käsityön opetuksessa voi olla myös perusteltua.
-
(2024)Osallisuus on käsitteenä tuttu ja samaan aikaan monitulkintainen termi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten osallisuus ilmenee alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa sekä miten osallisuus ilmenee opettajan osallisuuspuheessa. Kyseinen tutkimusaihe on valikoitunut, koska osallisuuden toteutumista ei ole juurikaan tutkittu alle 3-vuotiaiden näkökulmasta. Arjessa toteutuva osallisuus on tärkeä näkökulma tässä tutkimuksessa. Tämän tutkimuksen lähtökohtana käytetään Harry Shierin (2001) osallisuuden viiden tason mallia. Näillä tasoilla lapset tulevat kuulluiksi, heidän mielipiteitään kuunnellaan ja heitä tuetaan esittämään mielipiteitä. Lapset otetaan mukaan päätöksentekoon ja heille tarjotaan mahdollisuuksia jakaa sekä valtaa että vastuuta myös itse. Menetelmänä tutkimuksessa on lapsiryhmän havainnointi kuukauden ajan sekä opettajan haastattelu tänä aikana. Haastattelussa pohditaan opettajan teoreettista näkemystä osallisuudesta sekä sitä, millaisia haasteita osallisuuden toteutumiselle on pienten ryhmässä. Tutkijana toteutan etnografista kenttätutkimusta, jonka aineisto kerätään kiinteässä suhteessa tutkittaviin ihmisiin (Hämeenaho & Koskinen-Koivisto, 2014). Aineiston analyysin pohjalta voidaan päätellä, että tutkimusryhmässä ollaan yleensä Shierin mallin mukaan osallisuuden tasoilla yksi ja kaksi. Sitä korkeammille tasoille päästään vain harvoin, jos ollenkaan. Pohdinnassa keskitytään siihen, millaisia tapoja alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden tukemiselle on, ja miten osallisuuden kynnykseltä päästään kohti kasvavaa osallisuutta. Tutkimusta aiheesta tarvitaan lisää, sillä pienille lapsille suunnattua osallisuuden mallia ei ole olemassa, vaikka pienten lasten määrä varhaiskasvatuksessa kasvaa runsaasti. Ikä- ja kehitystason mukaista osallisuutta pidetään tärkeänä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Näin ollen tulisi selvittää, miten osallisuutta pienten lasten kohdalla tulisi toteuttaa, ja miten sitä voitaisiin havainnoida entistä paremmin.
Now showing items 41-60 of 4016