Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sateenkaarisyrjintä"

Sort by: Order: Results:

  • Meriö, Eetu Johannes (2024)
    Tämä kandidaatintutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa paneudun kasvatus- ja opetusalan kykyihin inklusoida sateenkaarioppilaat osaksi opetusta. Perustavanlaatuinen tavoitteeni on selvittää, millaista tutkimusta queer-inkluusiosta tehdään Suomen kasvatustieteellisellä kentällä 2010-luvulta alkaen. Tutkielma kartoittaa queer-pedagogiikan soveltuvuutta peruskoululaitoksessa, sekä mahdollisuuksia lisätä kouluun queer-inkluusiota. Tutkimuksen on määrä pyrkiä tieteellisen viitekehyksen voimin asettumaan heidän asemaansa peruskouluinstituutiossa. Yksi johtavista artikkeleista tutkielmassani on Anna-Mari Vänskän artikkeli Queer + pedagogia = mahdoton yhtälö? Artikkelissa perehdytään queer-pedagogian teoriaan, historiaan, ja mahdollisuuksiin soveltua nykyiseen peruskouluinstituutioon. Tutkielman tulokset osoittavat, että queer-inkluusiota ja -pedagogiikkaa koskevaa tutkimusta on tehty kohtalaisesti 2000-luvulla. Tulokset läpivalaiseva kirjallisuuskatsaus raotti LHBTQIA+ -vähemmistöihin kuuluvien oppilaiden ja muun koululaitoksen henkilökunnan asemaa, näkyvyyttä, kokemaa syrjintää ja yleisesti tilannetta pääsääntöisesti 2010-luvulta alkaen. Tutkielman päätteeksi aloin hahmottaa yleisluontoista kuvaa kasvatustieteellisestä queer-tutkimuksesta. Informaalien keskustelufoorumien ja kouluinstituution ulkopuolisten diskurssien ohella oli myös havaittavissa, että erityisesti 2020-luvun tullen aiheesta on kumuloitunut runsaasti akateemisia diskursseja.