Browsing by Subject "omaisuudenhoito"
Now showing items 1-2 of 2
-
(2011)For the Finnish private forest owners, four different types of services are available in the market: forest operations and management services, wood trade related services, property administration and information services. Supplier organizations differ substantially from each other in terms of size and their institutional background: some of the service organisations are market oriented private firms while others are publicly financed and based on the law. Anyhow, everyone in the markets is now facing a change. There is not enough research in the field of these markets form the viewpoint of service supply. The previous studies are mostly concentrated on small separate issues and segments. A general view of the markets – including property administration services – is not available. The main reasons for the changes expected to happen in the future service supply are based on changing the financing bases of service offerings and thereby liberalisation of the markets. The changes are primary related to the organisations based on the law, but they will affect the markets as a whole. In the field of service demand, the earlier studies for Finland are more extensive. In particular, the changes in forest ownership and their management preferences are studied widely, as well as the quality dimensions of forest services. Anyhow, it is reasonable to doubt whether the existing forestry services in the markets really are meeting the needs of forest owners and are offering such benefits that they are willing to pay for. In this study, the current markets are examined in order to create a general overview, which could be a base for predicting the expected changes. Qualitative research and method of content analysis are used in examining marketing materials – mainly the internet pages of the services organizations. Theme interviews of service organizations and experts in the field supported deepening the view. The service offerings and the organizations are studied from the viewpoint of customer value by way of a model of consumer pre-purchase decision taxonomy. Based on the results, it is possible to find some services, which are critical for the customer value creation. Forest owners expect that owning the forests will be profitable. Followed by this, one of the challenges of supply is to create service complexes that are profitable on a realistic time scale. This is why the profitable services should be combined to the ones creating other than monetary benefits. In the changing market environment, it is crucial to create service offerings that really attract the forest owners.
-
(2022)Tutkielmassa selvitetään oikeusdogmaattisten tutkimusmenetelmien avulla toimeksisaajan velvollisuuksia ja vahingonkorvausvastuuta omaisuudenhoitosopimuksissa. Omaisuudenhoidolla tarkoitetaan sijoituspalvelulain (747/2012, SipaL) 1 luvun 15 §:n 4 kohdan mukaan rahoitusvälineiden hoitamista asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen nojalla siten, että päätösvalta sijoittamisesta on annettu kokonaan tai osittain toimeksiannon saajalle. Tutkimuskysymykset on määritelty seuraavasti: 1. Mitä velvollisuuksia toimeksisaajalla on omaisuudenhoitosopimuksen perusteella? 2. Mikä on omaisuudenhoitajan vastuu suoritusvirheestä asiakasta kohtaan? 3. Miten asiakkaan oma toiminta rajoittaa omaisuudenhoitajan vastuuta? Tutkielmassa lähteinä käytetään oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön lisäksi sijoituslautakunnan (entinen arvopaperilautakunta) suositusluonteisia ratkaisuja. Tutkielman alussa käydään läpi omaisuudenhoitajan tärkeimpiä velvoitteita, joita ovat selonotto-, tiedonanto- ja huolellisuusvelvollisuus. Velvoitteet perustuvat MiFID II -direktiiviin (2014/65/EU) perustuvaan sääntelyyn SipaL:ssa, mutta myös sopimusoikeuden yleisillä opeilla on merkitystä velvollisuuksien sisällön määrittämisessä. Tutkielmassa käsitellään vahingonkorvausvastuun perusteita, jotka määräytyvät pitkälti sopimusoikeuden yleisten oppien mukaan. Lisäksi tarkastellaan eräitä tyypillisiä virhetilanteita, joita ovat riskitasoon ja sijoitussalkun hajauttamiseen liittyvät ongelmat sekä omaisuudenhoitajan liian aktiiviseen kaupankäyntiin perustuvat vahinkotilanteet. Tutkielman loppupuolella huomio kiinnitetään asiakkaan omaan toimintaan, kuten reklamaation laiminlyöntiin ja asiakkaan antamiin ohjeisiin, joilla voi olla omaisuudenhoitajan vastuuta rajoittavaa merkitystä. Omaisuudenhoitosopimuksessa sovitaan rajat, joiden sisällä omaisuudenhoitaja voi asiakkaan sijoitussalkkua hoitaa. Tärkeää on sopia sijoitusstrategiasta, tavoitellusta tuotto- ja riskitasosta ja rahoitusvälineiden lajeista, joihin omaisuudenhoitaja voi asiakkaan varoja sijoittaa. Ennen palvelun tarjoamista sijoituspalveluyrityksen on hankittava tietoa asiakkaan riskinsietokyvystä, sijoitushorisontista ja tuotto-odotuksista. Omaisuudenhoitajaa velvoittaa tiedonantovelvollisuus, jonka perusteella asiakkaalle on annettava riittävästi tietoa ennen sopimuksen tekemistä ja asiakassuhteen kestäessä. Virhevastuu sopimuksen perusteella määräytyy käännettyyn todistustaakkaan perustuvan tuottamusvastuun kautta, eli vastuusta vapautuakseen omaisuudenhoitajan on näytettävä menetelleensä huolellisesti. Omaisuudenhoitajan on hoidettava asiakkaan varallisuutta sopimuksessa sovitun sijoituspolitiikan mukaisesti. Erityistä huomiota on kiinnitettävä sijoitusten asianmukaiseen hajauttamiseen ja sovitun riskitason noudattamiseen. Asiakkaan omalla toiminnalla voi olla omaisuudenhoitajan vastuuta rajoittava vaikutus – esimerkiksi reklamaation laiminlyönti johtaa korvausvaatimusten prekludoitumiseen.
Now showing items 1-2 of 2